ACDC - Autonomously Controlled Distributed Chargers

Regeringen vil stoppe salget af diesel- og benzinbiler i 2030. På det tidspunkt er det forventet at der allerede er mellem en halv og en hel million elbiler på vejene. Ved at styre opladningen kan en million elbiler levere en meget stor mængde fleksibilitet til elnettet og hjælpe med at bruge en større mængde af vedvarende energi. Styringen af opladningen er nødt til at være både simpel og billig, hvis det skal lykkedes at implementere det ud fra et både teknisk og økonomisk synspunkt. Ideelt set skal ladestanderne agere helt autonomt. ACDC projektet vil udvikle to ny teknologier: en autonom elbilsladestander og en virtuel aggregator. De autonome ladere skal hver især styre opladningen af en elbil på en måde hvor de leverer nogle specifikke net-ydelser. Den virtuelle aggregator sender et enkelt signal til alle ladestanderne for at koordinere deres opladning. Begge teknologier vil blive udviklet og demonstreret i løbet af projektet med 5 elbiler på Risø campus og op imod 20 elbiler på Bornholm. Samtidig med udviklingen af hardwaren vil der blive udført stabilitetsstudier på hele elnettet for at undersøge hvilken effekt aggregeret ladning har i stor skala.

Key figures

Periode:
2020 - 2023
Bevillingsår:
2019
Egen finansiering:
8,68 mio.
Støttebeløb:
10,02 mio.
Støtteprocent:
58 %
Projektbudget:
17,38 mio.

Kategori

Oprindelig title
ACDC - Autonomously Controlled Distributed Chargers
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Smart Grid og systemer
Journalnummer
64019-0541

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 4.98 mio. 0.55 mio.
Nissan Technical Centre 5.11 mio.
Circle Consult ApS 2.64 mio. 1.76 mio.
El-net Øst A/S 0.71 mio. 0.71 mio.
VESTAS WIND SYSTEMS A/S 0.37 mio. 0.55 mio.

Kontakt

Kontakperson
Mattia Marinelli
Adresse

Frederiksborgvej 399 (Risø Campus)
Postnr.: 4000
Telefon: 20124369