Adgang til fjemvarmenettene

Med ”Projektet Mariager Fjord”, der vurderer et muligt fælles fjernvarme-transmissionssystem, som case analyseres udfordringerne ved organisering, sammenkobling og samdrift af affaldsforbrænding, biomassevarme, naturgas kraftvarme og overskudsvarme. Analysen skal udmøntes i anbefalinger for tilrettelæggelse af 3. parts adgang.

Projektbeskrivelse
Projektet vii analysere hvad der skal gøres af forarhejde inden en evt. sammenkobling af fjemvarmenet, dvs. hvad der skal til for at give 3. part adgang til fjemvarmenet og opnå fordele af samproduktion på fjemvarmenettene. Inspiration vii hentes fra regler og arbejdet med liberaliseringen af elnettet. Projektet er inspireret af Samspillet mellem liberaliserede energimarkeder (ENS 1753/01-0001) og Forslag til effektivisering i fjemvarmesektoren (ISBNwww:978-87-7844-663-3). ''Projektet Mariager Fjord'' anvendes som case, hvor udfordringerne ved samdrift af affaldsforbrænding, biomassevarme, naturgaskraftvarme og overskudsvarme kan bearbejdes. Dette gøres for at afdække hvilke erfaringer de har gjort sig og hvordan disse erfaringer kan benyttes fremadrettet. I/S Fælles Forbrænding har i 2007 med assistance fra Rambøll gennemført en indledende vurdering af mulighederne for at etablere et transmissionssystem i området omkring Mariager Fjord, hvor en række fjemvarmesystemer forbindes. Med udgangspunkt i dette kan udfordringeme ved organisering, sammenkobling og samdrift af affaldsforbrænding, biomassevarme, naturgaskraftvarme og overskudsvarme hearbejdes og belyses i det ovennævnte projekt. I forhindelse med projektet etableres en styregruppe med deltagelse af varmeværker, kommune, evt. leverandører af overskudsvarme samt I/S Fælles Forbrænding. Styregruppen forventes inddraget i projektet via et opstarts- og ideseminar i apri/maj 2008 samt et seminar i efteråret 2008, hvor projektets ideer og forslag drøftes og ''testes af'' med særlig fokus på ''Projekt Mariager Fjord''. Resultaterne fra casen og studiet anvendes som input til nedenstående punkter: - Politiske. Hvilke politiske barriere findes der i dag, som hindrer 3. parts adgang? Vil den øgede liberalisering af energisektoren, påvirke disse barrierer? - Lovmæssige. Hvilke lovmæssige barrierer findes der i dag, som hindrer 3. parts adgang ? Vil den øgede liberalisering af energisektoren, påvirke disse barrierer? - Sammenkobling af fjemvarmenet. Hvilke tekniske barrierer er der for sammenkobling af fjernvarmenet? - Organisatoriske barrierer i branchen. Findes der organisatoriske/personlige barrierer i fjernvarmebranchen. - Praktisk/teknisk. Hvilke tekniske barriererr findes der - hvilke systemer er der brug for, for at styre flere uafhængige leverandører til samme net. - Regler/styringssystem til balance i nettet. Hvilke regler/overordnet styring skal der til for at holde balance i fjemvarmenettet. - Økonomiske barrierer. Hvilke økonomiske fordele/ulemper vil der være for fjernvarmesystemet og hvilke barrierer vii dette danne? - Varmeprisen. Hvilken udvikling vii 3. parts adgang til fjernvarmenettet have for varmeprisen? Vil prisen stige/falde? - Miljø. Er der en miljømæssig gevinst ved at fjerne varmebinding på f.eks. centrale kraftværker, er det vedvarende energikilder, der kommer til at producere - affald, overskudsvarme fra industrivirksomheder, solvarme, biomasse, osv. Hvad skal der til for at sikre, at det er en miljømæssig optimal udbygning af produktionssystemet der sker? - Forbedret elproduktion? Er det en fordel for elproduktionen, at fjemvarme/el kan produceres på f1ere værker? Projektet vil afsluttende give en anbefaling/konklusion omkring det videre arbejde og hvordan de ovenstående punkter skal håndteres for at muliggøre 3. parts adgang til fjernvarmenettet
Resultater

Formålet med projektet har været at analysere, hvad der skal gøres af forarbejder inden en eventuel sammenkobling af fjernvarmenet kan ske, dvs. hvad skal der til for at 3. part adgang til fjernvarmenet og opnå fordele ved samproduktion på fjernvarmenettene. Tendensen i projektet har bevæget sig fra ''3. parts adgang'' - hvor alle værker jo gerne vil/kan tilbyde øgede varmeleverancer til de andre - imod ''Effektivisering og optimering gennem et åbent samarbejde''. I det følgende opsumeres de tiltag, der skal til for at fremme tredjeparts adgang i varmeforsyningen. Det bemærkes, at dette skal forstås bredt ud fra en målsætning om at fremme en samfundsøkonomisk anvendelse af energien til opvarmning i de områder, der allerede er forsynet med fjernvarme eller kan forsynes med fjernvarme. - 1) Fjernvarmenet bør ejes eller kontrolleres af forbrugere og kommuner. Derved sikres, at al varmeproduktion i området tilvejebringes, når det er en fordel for forbrugerne; - 2) Det skal være muligt at ekspropriere en privat grund, der er særlig egent til ny produktionskapacitet, fordi den har adgang til den nødvendige infrastruktur, hvis det ikke er muligt at realisere et projektforslag med den nuværende ejer. Derved sikres, at en privat ejer af en grund, eksempelvis en kraftværksgrund med adgang til havn, elnet og fjernvarmenet og derfor har status af naturligt monopol, ikke kan misbruge sin stilling; - 3) Fjernvarmenet skal udmelde en pris på køb af varme til nettet, som afspejler værdien af produceret varme, som minimum på månedsbasis og gerne på timebasis. Derved får alle tilsluttede forbrugere mulighed for at tilslutte egen varmeproduktionsanlæg til lastfordelingen mod at bekost investeringer i tilslutningsarrangement; - 4) VArmeforsyningsloven skal styrkes, så kommunerne igen får mulighed for at påbyde et kollektivt varmeforsyningsanlæg at anvende bestemte energiformer i produktionen. Derved sikres, at der gennemføres de projekter, der er samfundsøkonomisk fordelagtige. Et påbud bør være betinget af, at varmen ikke bliver dyrere end alternativet.; - 5) Kommunerne bemyndiges til i samarbejde med Energitilsynet at udmelde en opmand til at fremme forhandling mellem kollektive varmeforsyningsanlæg, hvis en aftale ikke kan opnås frivilligt. Energitilsynet skal kunne ophæve mæglingsforslag fra opmanden til en gældende aftale mellem parterne, hvis der ikke kan opnås enighed.; - 6) Bygningsreglelmentet skal skærpes, så det fremmer samfundsøkonomiske fordelagtige projekter for opvarmning af nyt byggere. Den nuværende diskriminering af fjernvarmen i forhold til lokal varmeproduktion skal således erstattes af enr eel ligestilling. Det bemærkes, at fjernvarme kun er aktuelt, hvis det er samfundsøkonomisk fordelagtigt med fjernvarme. Alternativt udgår varmeforsyningen helt af Bygningsreglementet, således at varmeforsyningen fastlægges i regi af varmeforsynignsloven.; - 7) I konsekvens af ovenstående g ices ikke længere dispensation for tilslutningspligt for lavenergihuse. I stedet udmelder Energitilsynet vejledende maksimale grænser for tilslutningsbidrag til fjernvarmen, så de ikke overstiger lavenergihusenes alternative investeringer i varmepumper og solvarme

Key figures

Periode:
2008 - 2011
Bevillingsår:
2007
Egen finansiering:
0,55 mio.
Støttebeløb:
0,54 mio.
Støtteprocent:
49 %
Projektbudget:
1,10 mio.

Kategori

Oprindelig title
3. parts adgang til fjemvarmenettene
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Journalnummer
33033-0222

Deltagere

Rambøll (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
No entries available.

Kontakt

Kontakperson
Lykkemark, Bjarne
Adresse
Rambøll Danmark A/S. 495 Energi
Olof Palmes Alle 22
DK-8200 Århus N
www.ramboll.dk
Lykkemark, Bjarne , 89447700, bly@ramboll.dk
Øvr. Partnere: I/S Fælles Forbrænding; Dansk Fjernvarme