Adgang til fjemvarmenettene
Med ”Projektet Mariager Fjord”, der vurderer et muligt fælles fjernvarme-transmissionssystem, som case analyseres udfordringerne ved organisering, sammenkobling og samdrift af affaldsforbrænding, biomassevarme, naturgas kraftvarme og overskudsvarme. Analysen skal udmøntes i anbefalinger for tilrettelæggelse af 3. parts adgang.
Formålet med projektet har været at analysere, hvad der skal gøres af forarbejder inden en eventuel sammenkobling af fjernvarmenet kan ske, dvs. hvad skal der til for at 3. part adgang til fjernvarmenet og opnå fordele ved samproduktion på fjernvarmenettene. Tendensen i projektet har bevæget sig fra ''3. parts adgang'' - hvor alle værker jo gerne vil/kan tilbyde øgede varmeleverancer til de andre - imod ''Effektivisering og optimering gennem et åbent samarbejde''. I det følgende opsumeres de tiltag, der skal til for at fremme tredjeparts adgang i varmeforsyningen. Det bemærkes, at dette skal forstås bredt ud fra en målsætning om at fremme en samfundsøkonomisk anvendelse af energien til opvarmning i de områder, der allerede er forsynet med fjernvarme eller kan forsynes med fjernvarme. - 1) Fjernvarmenet bør ejes eller kontrolleres af forbrugere og kommuner. Derved sikres, at al varmeproduktion i området tilvejebringes, når det er en fordel for forbrugerne; - 2) Det skal være muligt at ekspropriere en privat grund, der er særlig egent til ny produktionskapacitet, fordi den har adgang til den nødvendige infrastruktur, hvis det ikke er muligt at realisere et projektforslag med den nuværende ejer. Derved sikres, at en privat ejer af en grund, eksempelvis en kraftværksgrund med adgang til havn, elnet og fjernvarmenet og derfor har status af naturligt monopol, ikke kan misbruge sin stilling; - 3) Fjernvarmenet skal udmelde en pris på køb af varme til nettet, som afspejler værdien af produceret varme, som minimum på månedsbasis og gerne på timebasis. Derved får alle tilsluttede forbrugere mulighed for at tilslutte egen varmeproduktionsanlæg til lastfordelingen mod at bekost investeringer i tilslutningsarrangement; - 4) VArmeforsyningsloven skal styrkes, så kommunerne igen får mulighed for at påbyde et kollektivt varmeforsyningsanlæg at anvende bestemte energiformer i produktionen. Derved sikres, at der gennemføres de projekter, der er samfundsøkonomisk fordelagtige. Et påbud bør være betinget af, at varmen ikke bliver dyrere end alternativet.; - 5) Kommunerne bemyndiges til i samarbejde med Energitilsynet at udmelde en opmand til at fremme forhandling mellem kollektive varmeforsyningsanlæg, hvis en aftale ikke kan opnås frivilligt. Energitilsynet skal kunne ophæve mæglingsforslag fra opmanden til en gældende aftale mellem parterne, hvis der ikke kan opnås enighed.; - 6) Bygningsreglelmentet skal skærpes, så det fremmer samfundsøkonomiske fordelagtige projekter for opvarmning af nyt byggere. Den nuværende diskriminering af fjernvarmen i forhold til lokal varmeproduktion skal således erstattes af enr eel ligestilling. Det bemærkes, at fjernvarme kun er aktuelt, hvis det er samfundsøkonomisk fordelagtigt med fjernvarme. Alternativt udgår varmeforsyningen helt af Bygningsreglementet, således at varmeforsyningen fastlægges i regi af varmeforsynignsloven.; - 7) I konsekvens af ovenstående g ices ikke længere dispensation for tilslutningspligt for lavenergihuse. I stedet udmelder Energitilsynet vejledende maksimale grænser for tilslutningsbidrag til fjernvarmen, så de ikke overstiger lavenergihusenes alternative investeringer i varmepumper og solvarme
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |
Kontakt
Olof Palmes Alle 22
DK-8200 Århus N
www.ramboll.dk
Lykkemark, Bjarne , 89447700, bly@ramboll.dk
Øvr. Partnere: I/S Fælles Forbrænding; Dansk Fjernvarme