Aeroelastisk optimering af MW møller (AeroOpt)

Bedre designværktøjer gør det muligt at optimere vindmøllerne, så de bliver endnu mere konkurrencedygtige.

Projektbeskrivelse
Formålet med projektet er at udvikle, demonstrere og implementere værktøjer, modeller og komponenter i design processen for aeroelastisk optimering af Mega-Watt møller. Dette gøres for at forberede industrien til design af fremtidige pålidelige vind kraftværker. Dette gøres ved at ekspandere det aeroelastiske design kompleks indenfor de højst prioriterede emner defineret af forskningsinstitutioner og industrien. Disse emner kan formuleres i følgende milepæle: I) Geometrisk ikke lineær, anisotropisk bjælke element til HAWC2. 2) Lukket sløjfe egenværdi analyse for kontrol af vindnøller. 3) Resonans bølge excitation af lateral tårn bøjningsmode. 4) Udvikling af næste generation aerodynamisk design værktøj. 5) Avanceret design og verifikation af profiler. I den toårige projekt periode vil flere PhD og Master studerende være tilknyttet til projektet for at sikre en konstant udvikling og uddannelse af det danske forsknings og industrielle miljø
Resultater

Når vindens belastning af en vindmølle kan beregnes præcist, kan man designe møllerne mere optimalt, og øge deres pålidelighed.

Projektet været med til at udvikle og forbedre værktøjerne HAWC2, HAWCStab2 og Q³UIC. HAWC2 anvendes til beregning af udmattelses- og ekstrem laster opnået ved simulering af vindmøllens dynamiske respons til vindens aerodynamiske og bølgernes hydrodynamiske kræfter. HAWCStab2 er en linearisering af HAWC2 og anvendes til at forudsige vindmøllens dynamiske stabilitet og til design af kontrolleren. Q³UIC er hurtigt numerisk strømningsløser, som kan anvendes til aerodynamisk design og analyse af vindmøllerotorer. Forbedringerne er sket gennem udvikling af nye delmodeller og analysemetoder. 

Endvidere er det undersøgt om slats (en lille vinge foran den store vinge – velkendt fra flyvinger) kan bruges til at forbedre vindmøllerotorens samlede ydelse (energiproduktion). Beregninger og vindtunnelforsøg gennemført i dette projekt viser et potentiale for øgning af den samlede effektkoefficient for rotorer, uden at lasterne på tårnet øges væsentligt.

Værktøjerne er alle tilbudt på kommercielle licenser. HAWC2 og HAWCStab2 anvendes allerede nu af danske og udenlandske vindmøllefabrikanter og certificeringsenheder, som derved også får direkte udbytte af resultaterne skabt i dette projekt. Mindst to vindmøllefabrikanter er konkret i gang med deres egne undersøgelser i udnyttelsen af slats til at øge effektiviteten af den inderste del af deres rotorer.

Forskningen og udviklingen af værktøjerne til aero-servo-elastisk design og analyse af endnu mere energieffektive og pålidelige vindmøller bliver fortsat i flere projekter. Eksempler på denne forskning og udvikling er EUDP projekterne: 64011-0346: Opklaring af kritiske designmæssige udfordringer af vindmøller og 64010-0107: Light Rotor.

Projektets resultater er afrapporteret i en omfattende rapport og i 13 konference- og tidsskriftsartikler. 

Key figures

Periode:
2009 - 2011
Bevillingsår:
2009
Egen finansiering:
0,00 mio.
Støttebeløb:
6,11 mio.
Støtteprocent:
100 %
Projektbudget:
6,11 mio.

Kategori

Oprindelig title
Aeroelastisk optimering af MW møller (AeroOpt)
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Vind
Projekttype
Forskning
Journalnummer
64009-0002

Dokumenter

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 1.53 mio.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 4.59 mio.

Kontakt

Kontakperson
Morten Hartvig Hansen
Adresse
Danmarks Tekniske Universitet. Risø Nationallaboratoriet for Bæredygtig Energi (Risø DTU). Afdelingen for Vindenergi
Frederiksborgvej 399, Bygning 118
DK-4000 Roskilde
www.risoe.dtu.dk
Buhl, Thomas , 46775467, thbu@risoe.dtu.dk
Øvr. Partnere: Danmarks Tekniske Universitet. Institut for Mekanisk Teknologi (DTU Mekanik); DONG Energy A/S; Vestas Wind Systems A/S; LM Glasfiber A/S; Siemens Wind Power A/S
Email
mhha@dtu.dk