Alternative brændstoffer til søfart - IEA

Formålet med samarbejdsprojektet er at indsamle informationer om alternative brændsler og udledningsnedsættende teknologi til den maritime sektor. Der vil blive taget kontakt til europæiske politikere med økonomisk ansvar med henblik på at skærpe CO2-reduktionsmålet.

Der er udarbejdet en international rapport, som vil være et godt hjælpemiddel for politikere, skibsredere og andre private virksomheder og offentlige myndigheder i Danmark og andre lande. Indholdet belyser muligheder og barrierer ved anvendelse af nye/alternative brændstoffer i skibsbranchen, under hensyntagen til de skærpede emissionsregler og brændstofspecifikationer, som introduceres i årene frem til 2020-25.
Projektbeskrivelse

Projektet omhandler den tekniske udvikling indenfor energianvendelse og -forsyning til marin transport. I projektet redegøres for både den nuværende teknologistatus og mulige fremtidige udviklinger i lyset af en bæredygtig politik med henblik på at opfylde internationale mål for energi og miljø. Det overordnede mål er at bearbejde den store mængde af information, der findes omkring implementering af alternative brændstoffer indenfor den europæiske maritime sektor, og anbefale de mest holdbare fremtidsstrategier med henblik på at opnå de bedste miljømæssige løsninger. Dette under hensyntagen til at opnå gnidningsfri integration af alternative brændstoffer i den eksisterende infrastruktur og fortsat smidig maritim handelspraksis med færrest mulige komplikationer for skibsejere og -operatører. Projektet vil identificere internationalt accepterede strategier for introduktion af fremtidige brændstoffer og emissionsteknologi i den maritime sektor, som samtidig er tilpasset situationen i andre transportsektorer

Resultater

Rapporten giver et bud på hvilke brændstoffer der i fremtiden vil blive anvendt i skibsbranchen på kortere og længere sigt, både indenfor ECA (Emission Control Areas) områder og SECA (SOx Emission Control Areas) områder, samt på åbent hav. Et væsentligt resultat af undersøgelsen er en oversigt over udfordringerne forbundet med de kritiske tekniske/økonomiske emner for såvel konventionelle som alternative brændstoffer, der er fundet relevante i undersøgelsen. Disse kan sammenfattes som: 1. Udgifter til motor/brændstof systemet, 2. Udgifter til brændstoffer, 3. Udgifter til reduktion af emissioner, 4. Udgifter til sikkerhedsforanstaltninger, 5. Indirekte omkostninger som følge af f.eks. forringet lastkapacitet og etiske spørgsmål.

Key figures

Periode:
2011 - 2014
Bevillingsår:
2011
Egen finansiering:
0,09 mio.
Støttebeløb:
0,30 mio.
Støtteprocent:
26 %
Projektbudget:
1,18 mio.

Kategori

Oprindelig title
Alternative Fuels for Marine Applications (IEA)
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
IEA
Journalnummer
64011-0062

Dokumenter

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 0.30 mio. 0.09 mio.

Kontakt

Kontakperson
Schramm, Jesper
Adresse

Danmarks Tekniske Universitet. Institut for Mekanisk Teknologi (DTU Mekanik)
Nils Koppels Allé, Bygning 403
DK-2800 Kgs. Lyngby
www.mek.dtu.dk
Schramm, Jesper , 45254179, js@mek.dtu.dk
Øvr. Partnere: lEA Advanced Motor Fuels Agreement