Deltagelse i IE-HEV standardiseringsaktiviteter
Deltagelse i IE-HEV (International Energy Assosiation - Hybrid Electrical Vehicles) standardiseringsaktiviteter. IE-HEV task 26 drej er sig om induktiv opladning i elbiler. Målet er en fælles standard. Task 28 drejer sig om V2X, men ellers samme som task 26. Arbejdet vil bl.a. forgå i Vancouver i form at 2 årlige møder frem til sommeren 2017
Standardiseringsarbejde med henblik på at finde fælles standarder for:
- Induktiv ladning er en meget ny metode til ladning af elbiler.
- Der findes pt. ingen kommercielt tilgængelige produkter på det danske marked, men enkelte på det amerikanske og japanske.
- Der er flere faktorer der skal lægges fast - frekvens, effekt, udformning etc. - før teknologien kan blive alment tilgængelig. Ved at bidrage til standardiseringsarbejdet i lE-HEV vil DTU bidrage til at sikre interoperabilitet via test i NEVIC centeret på DTU Risø.
- V2X er stadigvæk på konceptstadiet og der er derfor ingen produkter på markeder. DTU har allerede lavet flere demonstrationer, og disse kan - på sigt - overføres til kommercielle rodukter.
Danmark har bragt sig i spidsen inden for Vehicle-To-Everything (V2X) forskning gennem en række nationale
FoU projekter. Der er igennem disse projekter knyttet et tæt samarbejde med en række store internationale
partnere inden for både energi og bilindustrien (inkl. Nissan, Mitsubishi Corp, PSA ID, Enel m.fl.) som gør det
muligt for Danmark at bidrage med teknologiske løsninger, som skal sammenkoble elbilerne med el-nettet
gennem styrings- og kommunikationsteknologi.
Deltagelsen i arbejdsgruppen Task 28 er et vigtigt instrument i varetagelsen af a) den nødvendige formidling
af de danske aktiviteter inden for V2X, b) støtte samarbejde med internationale partnere og c) gøre de
danske erfaringer gældende i arbejdsgruppens endelige konklusioner.
Key figures
Kategori
Dokumenter
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) | 0.19 mio. | 0.02 mio. |