Deltagelse i IE-HEV standardiseringsaktiviteter

Deltagelse i IE-HEV (International Energy Assosiation - Hybrid Electrical Vehicles) standardiseringsaktiviteter. IE-HEV task 26 drej er sig om induktiv opladning i elbiler. Målet er en fælles standard. Task 28 drejer sig om V2X, men ellers samme som task 26. Arbejdet vil bl.a. forgå i Vancouver i form at 2 årlige møder frem til sommeren 2017

DTU har deltaget IEA samarbejdet, der omhandler integration og nyttiggørelse af elbilen i elnettet ved at benytte en elbils evne til både at optage og afgive effekt (Vehicle-To-Grid). Området har relevans for bl.a. Danmark, idet elbiler kan bidrage til effektivt at balancere fremtidens elnet.
Projektbeskrivelse

Standardiseringsarbejde med henblik på at finde fælles standarder for:

- Induktiv ladning er en meget ny metode til ladning af elbiler.

- Der findes pt. ingen kommercielt tilgængelige produkter på det danske marked, men enkelte på det amerikanske og japanske.

- Der er flere faktorer der skal lægges fast - frekvens, effekt, udformning etc. - før teknologien kan blive alment tilgængelig. Ved at bidrage til standardiseringsarbejdet i lE-HEV vil DTU bidrage til at sikre interoperabilitet via test i NEVIC centeret på DTU Risø.

- V2X er stadigvæk på konceptstadiet og der er derfor ingen produkter på markeder. DTU har allerede lavet flere demonstrationer, og disse kan - på sigt - overføres til kommercielle rodukter.

Resultater

Danmark har bragt sig i spidsen inden for Vehicle-To-Everything (V2X) forskning gennem en række nationale
FoU projekter. Der er igennem disse projekter knyttet et tæt samarbejde med en række store internationale
partnere inden for både energi og bilindustrien (inkl. Nissan, Mitsubishi Corp, PSA ID, Enel m.fl.) som gør det
muligt for Danmark at bidrage med teknologiske løsninger, som skal sammenkoble elbilerne med el-nettet
gennem styrings- og kommunikationsteknologi.
Deltagelsen i arbejdsgruppen Task 28 er et vigtigt instrument i varetagelsen af a) den nødvendige formidling
af de danske aktiviteter inden for V2X, b) støtte samarbejde med internationale partnere og c) gøre de
danske erfaringer gældende i arbejdsgruppens endelige konklusioner.

Key figures

Periode:
2014 - 2019
Bevillingsår:
2014
Egen finansiering:
0,02 mio.
Støttebeløb:
0,19 mio.
Støtteprocent:
90 %
Projektbudget:
0,21 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Forskning
Journalnummer
64014-0546

Dokumenter

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 0.19 mio. 0.02 mio.