Driftsparametre for naturgas baserede motorer på ca. 30 kW

Projektets målsætning er, at optimere naturgasfyrede motor-generatoranlæg med hensyn til el-virkningsgrad, emissionsniveau samt produktionspris. For at forbedre virkningsgraden er det valgt at arbejde med forøget kompressionsforhold.

Projektbeskrivelse
Det er projektets formål at bestemme det tekniske/ydelsesmæssige potentiale for virkningsgrad og emission ved anvendelse af høj komprimerede motorer fra transportsektoren (kompressionsforhold ca. 1:20 ydelse ca. 30 kW) til decentral kraftvarme baseret på naturgas. Projektet vil: 1) Opbygge et kraftvarmeværk baseret på en højtkomprimeret motor der er ombygget til gnisttænding. 2) Testkøre dette anlæg i længere tid (1000 timer). 3) Udvikle og identificere driftsstrategier der giver mulighed for at opnå lave emissioner af både NO_x, CO og UHC samtidigt og bestemme virkningsgrad som funktion af emissionen. 4) Udvikle og afprøve et efterforbrændingskammer med henblik på at begrænse emissionen af UHC og samtidigt give en forøget totalvirkningsgrad. Det forventes at der kan opnås en elvirkningsgrad på 35-38 % hvis den foreslåede emissionsnorm (550 mg NO_x, 500 mg CO og 1500 mg UHC) skal overholdes. Udgangspunktet er den fabriksopgivne elvirkningsgrad på 40,7 % på diesel (VW 1,9 liters TDI motor med en ABB asynkron generator.) Ved drift med formindskede emissioner må der forventes en reduceret virkningsgrad. Virkningsgraden er i høj grad afhængig af om det er muligt at undgå bankning. Resultatet fra et tidligere projekt (UVE projekt J. nr 51161/97-0023) har vist at en 1,3 liter Toyota motor (kompressionsforhold på 1:10) opereret på naturgas, med en elvirkning på 34 %, kan overholde den emissions norm der er foreslået for motorer over 120 kW indfyret
Resultater

Dette projekt tager udgangspunkt i tidligere arbejde med motor-generatoranlæg i TK Energi AS. Projektets målsætning er, at optimere naturgasfyrede motor-generatoranlæg med hensyn til el-virkningsgrad, emissionsniveau samt produktionspris. For at forbedre virkningsgraden er det valgt at arbejde med forøget kompressionsforhold. Øget kompressionsforhold giver øget risiko for bankning. Hos TK Energi er der tidligere kørt med en 1,3 liters naturgas drevet VW motor, der blev trykladet med 2 bars overtryk, uden tegn på bankning. Dette forsøg har skabt interesse for at undersøge potentialet for gasmotorer med højt kompressionsforhold. Det er projektets formål at bestemme potentialet for virkningsgrad og emissioner for naturgasfyrede højtkomprimerede motorer (ca.20:1) til decentral kraftvarme. Det er samtidig valgt, at arbejde med efterforbrænding som emissionsbegrænsende foranstaltning, da emissionen af uforbrændt brændstof fra gasmotorer er et udbredt problem pga. metans virkning som drivhusgas. I projektet er der opbygget et naturgasfyret minikraftvarmeanlæg, baseret på en 1,9 liters VW TDI motor med et kompressionsforhold på 19,5:1. Motoren er ombygget til gnisttænding. Anlægget er testkørt på diesel, dualfuel (diesel/naturgas) og som gnisttændingsmotor på naturgas. Under forsøgskørslerne er sammenhængen mellem virkningsgrad og emissioner undersøgt. Ved konvertering af motoren til gnisttænding, sker der et flad i virkningsgraden og en forøgelse af UHC emission. Det har været muligt at køre motoren uden bankning, men bankning har været en begrænsende faktor for optimering af motorindstillingern. Det er ikke muligt at finde et driftspunkt på naturgas, hvor motoren samtidig overholder grænseværdierne for UHC, CO og NOx uden efterbehandling af røggassen. Bedstpunktet mht. virkningsgrad er på ca. 35% el og ligger omkring lambda 1,5; med et emissionsniveau ud af motoren på: UHC: 900 mg/Nm3, CO: 1100 mg/Nm"3 og NOx: 1500 mg/Nm3. Emissionsværdierne er korrigeret til 5% O2. Der er designet og opbygget et efterforbrændingskammer. Efterforbrændingskammeret nedsætter udstødningsgassens indhold af UHC og CO, til værdier langt udner grænseværdierne. Dette åbner mulighed for at køre motoren mere magert og på den måde reducere emissionen af NOx. Det har således været muligt at opnå stabil drift med et emissionsniveau på: UHC: 5mg/Nm3, CO: 150 mg/Nm3 og NOx: 130 mg/Nm3 og en el-virkningsgrad på ca. 32%. Emissionsværdierne er korrigeret til 5% O2. Anlægget, inkl. efteforbrændingskammeret, har samlet kørt i mere end 1000 timer

Key figures

Periode:
1999 - 2000
Bevillingsår:
1999
Egen finansiering:
1,52 mio.
Støttebeløb:
1,60 mio.
Støtteprocent:
51 %
Projektbudget:
3,12 mio.

Kategori

Oprindelig title
Identifikation af optimale driftsparametre for naturgas baserede low-cost motorer på ca. 30 kW med kompressionsforhold på ca. 20:1, samt afprøvning af efterforbrænding som emissionsbegrænsende foranstaltning
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
Udvikling
Journalnummer
1323/99-0016

Deltagere

Thomas Koch Energi A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
NESA A/S

Kontakt

Kontakperson
Koch, Thomas
Adresse

Øvr. Partnere: