Energi og livsstil
I den oprindelige projektansøgning var det tanken at analysen skulle dække hele det danske energiforbrug, men det blev senere valgt at indsnævre problemfeltet til flysektorens energiforbrug, idet der ses på energiforbruget knyttet til det globale transportarbejde udført af kommercielle flyselskaber.
Ph.d. afhandlingen beskæftiger sig med hvorledes væksten i CO2-udledningen fra civil flyvning kan tænkes reduceret, dels gennem at bruge mere energieffektive fly samt at fylde flyene bedre op, og dels gennem at begrænse væksten i flytrafikken. Afhandlingen beskriver blandt andet: 1) hvor meget energi forskellige flytyper og flyselskaber bruger per ton passagerer og fragt de transporterer; 2) hvilke faktorer der får flytrafikken til at vokse og hvad der kan gøres for at begrænse væksten; 3) den potentielle miljømæssige effekt af en afgift på flybenzin for transportomfanget og udviklingen af mere energieffektive flytyper; 4) flysektorens energiforbrug som del af det samlede energisystem og mulige fremtidige scenarier for energisystemets og flytrafikkens udvikling. Blandt projektets hovedresultater kan nævnes: 1) At der er indsamlet og organiseret en stor af mængde data for transportarbejdet med fly, forskellige flytypers og flyselskabers specifikke energiforbrug. Datamaterialet gør det muligt at kvantificere energiforbruget per passagerkilometer og per tonkilometer for passager- og godstransport med fly. Denne kvantificering skaber et overblik som ikke har været publiceret i andre studier. 2) At der opstilles en kvalitativ begrebslig model af tekniske, økonomiske, politiske og sociale determinanter for flytransportens udvikling. Modellen peger på en række faktorer som genererer væksten i flytrafikken samt begrænsende faktorer. Blandt de beskrevne drivkræfter er den konstante reduktion af den reelle pris på flybilletter som genereres af udviklingen af stadigt mere effektive fly og den øgede konkurrence i luftfartssektoren samt den øgede indkomst. Der peges blandt andet på at en forøgelse af den reelle pris for at flyve vil være nødvendig hvis flytrafikkens vækst skal dæmpes i fremtiden. 3) At der opstilles en sammenligning af en række studier af den potentielle miljømæssige effekt af en afgift på flybrændstof. Selvom studierne har en relativt stor spædvidde i deres forudsætninger og resultater indikerer de samlet set at en relativt stor afgift vil være nødvendig for eksempelvis at opnå en stabilisering af flysektorens emission af drivhusgasser. 4) At der opstilles et langsigtet bæredygtighedsmål for flysektoren. Herunder diskuteres hvilken rolle flysektoren kan tænkes at spille i et fremtidigt miljømæssigt bæredygtigt energisystem
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |
Kontakt
Bygning 118
DK-2800 Lyngby, Denmark
Krüger Nielsen, Stefan (Ph.D.stipendiat); Projektleder: Nørgaard, Jørgen Stig (lektor), 45252525, skn@ibe.dtu.dk
Øvr. Partnere: