Energi og livsstil

Institut for Bygninger og Energi

I den oprindelige projektansøgning var det tanken at analysen skulle dække hele det danske energiforbrug, men det blev senere valgt at indsnævre problemfeltet til flysektorens energiforbrug, idet der ses på energiforbruget knyttet til det globale transportarbejde udført af kommercielle flyselskaber.

Projektbeskrivelse
Formålet med PhD-projektet er at undersøge hvorledes en omlægning af vor livsstil kan bidrage til at reducere energiforbruget. Det mere konkrete projektindhold er stadig under overvejelse. Det vil eventuelt være hensigtsmæssigt at afgrænse analysen til de transportrelaterede forbrug. I tæt samarbejde med et andet igangværende PhD-projekt om energi og livsstil vil der dermed være muligt at dække hele det indirekte såvel som det direkte energiforbrug i husholdningssektoren. I overensstemmelse med reglerne for PhD-studerende på DTU vil udarbejdelsen af den endelige problemafgrænsning og projektets indhold blive udformet senest inden udgangen af maj måned 1999, hvorfor der endnu ikke foreligger en endelig projektbeskrivelse. Indtil videre forventes følgende elementer at indgå i den endelige projektrapport. 1) En kortlægning af hvorledes og til hvilke formål energien bruges i dag. 2) En udpegning af de områder hvor der kan identificeres potentialer for reduktion af energiforbruget gennem ændret livsstil. 3) En undersøgelse af hvordan vore daglige vaner kan omlægges i en mindre energiforbrugende retning, og eventuelt udarbejdelse af et katalog over mulige livsstilændringer. 4) Opstilling af scenarier for forskellige udviklinger i samfundets aktivitetsmønster. 5) Undersøgelse af befolkningens holdning til forskellige livsstilsændringer. 6) Forslag til hvilke planlægnings- og reguleringsmæssige instrumenter der vil kunne befordre den nødvendige omlægning af samfundets aktivitetsmønster, herunder særligt de enkelte individers livsstil
Resultater

Ph.d. afhandlingen beskæftiger sig med hvorledes væksten i CO2-udledningen fra civil flyvning kan tænkes reduceret, dels gennem at bruge mere energieffektive fly samt at fylde flyene bedre op, og dels gennem at begrænse væksten i flytrafikken. Afhandlingen beskriver blandt andet: 1) hvor meget energi forskellige flytyper og flyselskaber bruger per ton passagerer og fragt de transporterer; 2) hvilke faktorer der får flytrafikken til at vokse og hvad der kan gøres for at begrænse væksten; 3) den potentielle miljømæssige effekt af en afgift på flybenzin for transportomfanget og udviklingen af mere energieffektive flytyper; 4) flysektorens energiforbrug som del af det samlede energisystem og mulige fremtidige scenarier for energisystemets og flytrafikkens udvikling. Blandt projektets hovedresultater kan nævnes: 1) At der er indsamlet og organiseret en stor af mængde data for transportarbejdet med fly, forskellige flytypers og flyselskabers specifikke energiforbrug. Datamaterialet gør det muligt at kvantificere energiforbruget per passagerkilometer og per tonkilometer for passager- og godstransport med fly. Denne kvantificering skaber et overblik som ikke har været publiceret i andre studier. 2) At der opstilles en kvalitativ begrebslig model af tekniske, økonomiske, politiske og sociale determinanter for flytransportens udvikling. Modellen peger på en række faktorer som genererer væksten i flytrafikken samt begrænsende faktorer. Blandt de beskrevne drivkræfter er den konstante reduktion af den reelle pris på flybilletter som genereres af udviklingen af stadigt mere effektive fly og den øgede konkurrence i luftfartssektoren samt den øgede indkomst. Der peges blandt andet på at en forøgelse af den reelle pris for at flyve vil være nødvendig hvis flytrafikkens vækst skal dæmpes i fremtiden. 3) At der opstilles en sammenligning af en række studier af den potentielle miljømæssige effekt af en afgift på flybrændstof. Selvom studierne har en relativt stor spædvidde i deres forudsætninger og resultater indikerer de samlet set at en relativt stor afgift vil være nødvendig for eksempelvis at opnå en stabilisering af flysektorens emission af drivhusgasser. 4) At der opstilles et langsigtet bæredygtighedsmål for flysektoren. Herunder diskuteres hvilken rolle flysektoren kan tænkes at spille i et fremtidigt miljømæssigt bæredygtigt energisystem

Key figures

Periode:
1998 - 2001
Bevillingsår:
1998
Egen finansiering:
0,00 mio.
Støttebeløb:
1,41 mio.
Støtteprocent:
100 %
Projektbudget:
1,41 mio.

Kategori

Oprindelig title
Energi og livsstil - en analyse af livsstilens betydning for energiforbruget
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
Analyse
Journalnummer
1753/98-0003

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
No entries available.

Kontakt

Kontakperson
Nørgaard, Jørgen Stig
Adresse
Danmarks Tekniske Universitet. Institut for Bygninger og Energi
Bygning 118
DK-2800 Lyngby, Denmark
Krüger Nielsen, Stefan (Ph.D.stipendiat); Projektleder: Nørgaard, Jørgen Stig (lektor), 45252525, skn@ibe.dtu.dk
Øvr. Partnere: