Energieffektiv opvarmning af elbiler for ekstra rækkevidde

Elbiler er afgørende for en fossilfri transportsektor, men købere tøver pga. bekymring om rækkevidde og komfort- især om vinteren, hvor kabineopvarmning dræner batteriet og reducerer rækkevidden op til 50%. Alpcon, AAU og Insero E-Mobility vil udvikle et supplement til elbiler i kolde egne - en effektiv kabineopvarmer som er uafhængig af batteriet

Projektbeskrivelse

Kørerækkevidden er en af de største barrierer for udbredelsen af elbiler. Målet med dette projekt er, at forøge en elbils kørerækkevidde og passagerkomfort om vinteren. Dette opnås ved at udvikle og demonstrere en gasdrevet kabinevarmer der er selvforsynende med strøm, der er bæredygtig både økonomisk, energieffektiv og helt uafhængigt af bilens batteri.
Teknologien er baseret på Alpcon patenterede HEXTEG teknologi, som omdanner temperaturforskellen i kabinevarmen til, at generere elektricitet til at drive en ventilator til den varme luftstrøm til kabinen (plus overskydende elektricitet), hvilket betyder uafhængighed af elbilens batteri til opvarmning. Dette vil give en øget varmeeffektivitet som resulterer i en forøget
kørerækkevidde og en reduceret CO2 udledning. Det langsigtede kommercielle mål med projektet er en OEM integration af kabinevarmen, mens det kortsigtede mål er eftermontering af kabinevarmen i eksisterende elbiler. Når infrastrukturen for biobrændstoffer er yderligere udbygget, vil kabinevarmen blive tilpas set fra flaskegas til at kunne drives af bio brændsler såsom bio-gas/olie og brændsler som metanol, etanol, hydrogen.
De vigtigste opgaver i projektet:
- Udvikling af produktet til integration i elbil
- Test af de tekniske og brugerorienterede aspekter
- Evaluering og optimering inkl. omkostninger og evaluering af produktionskapacitet
- Formidling af resultater

Disse aktiviteter vil bidrage til at bane vejen for lanceringen på markedet i 2017

Resultater

Projektets formål var at udvikle et supplement til det eksisterende klimaanlæg i elbiler, specielt til kabineopvarmning i kolde områder - en effektiv kabinevarmer, der vil øge el-køretøjets rækkevidde og ydermere forbedre passager komforten ved at kunne holde køretøjet opvarmet uden afladning af køretøjets batteri.

I projektet er der udviklet en selv-dreven kabinevarmer prototype som kan opvarme elektriske køretøjer uden brug af elbilens batteri hvilket resulterer i længere kørselsrækkevidde, selv i et koldt klima. Den selv-drevne kabinevarmer er blevet testet i en elbil hvor kabinevarmerens funktionalitet og ydeevne er blevet valideret.

Der er lavet en analyse af regler og rammevilkår for kabinevarmere samt markedsanalyse af eksisterende kabinevarmere og forstudie af brugerbehov og interesser.

Key figures

Periode:
2015 - 2016
Bevillingsår:
2014
Egen finansiering:
1,75 mio.
Støttebeløb:
2,61 mio.
Støtteprocent:
60 %
Projektbudget:
4,36 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
64014-0511

Dokumenter

Deltagere

ALPCON A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
ALPCON A/S 1.40 mio. 0.93 mio.
Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) 0.45 mio. 0.05 mio.
Insero A/S 0.77 mio. 0.77 mio.