Energieffektiv skoleventilation og deltagelse i IEA Annex 36

Afdelingen for Energi og Indeklima

Hovedformålet med det internationale samarbejde har været at udvikle et projekteringsværktøj, som i elek-tronisk form indeholder såvel inspiration, råd, analyse- og beslutningsværktøjer (ECA: Energy Concept Advisor).

Projektbeskrivelse
Programmets fase 1 består af kortlægning af energiforbrug i en række skoler, fastlæggelse af opgaver for IEA Annex 36, identificering og analyse af en række lovende innovative ventilationsløsninger, der er eller står foran umiddelbar implementering samt et omfattende forskningsarbejde om skolebelysning. Sidstnævnte arbejde afsluttes i 2001 mens øvrige arbejder afsluttes i sommeren 2000. Målet med fase 2 er at gennemføre feltundersøgelser i forbindelse med skoler med de identificerede lovende ventilationsløsninger for at dokumentere løsningernes egnethed til at reducere energiforbruget og sikre et tilfredsstillende indeklima. Resulaterne bearbejdes videre i det internationale samarbejde i IEA Annex 36, hvor det er målet at tilvejebringe internationalt koordinerede værktøjer og vejledninger for energieffektiv renovering af uddannelsesbyggeri. Projektets resultater drøftes nøje i følgegruppen og samarbejdsgruppen, der blev etableret under fase 1, for herigennem at sikre en umiddelbar og direkte overførsel af resultater til skolebyggeriets interessenter i Danmark
Resultater

Programmet skal gøre beslutningstagere mere opmærksomme på energibesparelsespotentialet og de økonomiske fordele forbundet med disse. Arbejdet med værktøjet til vurdering af energiforbedringsmuligheder ved renovering blev i første omgang færdiggjort i 2003. Der blev i 2004 søgt Energistyrelsen om fortsættelse af dette projekt og til nedsættelse af en arbejdsgruppe, således at programmet kunne blive afprøvet og evalueret. I arbejdet deltog 8 lande samt 3 observatører. Ballerup og Københavns kommuner har afprøvet programmet på aktuelle renoveringsprojekter og fandt programmet nyttigt, og der blev givet vigtig feedback og listet ønskelige forbedringer til programmet. Der foreligger en finsk, en italiensk, en fransk, en tysk og en engelsk udgave af programmet. De samlede resultater (både rapporter og værktøj) fra IEA Annex 36 projektet er udgivet på en CD-ROM samt i en engelsk og tysk udgave på nettet: www.annex36.com. Desuden er portalen: http://www.buildingenergyadvisor.com/ oprettet, idet navnet 'Annex36' ikke er et beskrivende navn for værktøjet. Arbejdsgruppen har besluttet at holde kontakten for at udveksle informationer om brugen af programmet med Ove Mørck, Cenergia som bindeled. Der har været et godt samarbejde mellem projektets internationale og nationale deltagere, der har leveret konkret viden og erfaring indenfor deres områder. Yderligere har projektet haft en dansk følgegruppe, som blev nedsat i projektets fase 1. Energieffektiv skoleventilation: Målet med fase 2 var, at gennemføre feltundersøgelser i forbindelse med skoler med de tidligere identificerede lovende ventilationsløsninger for at dokumentere løsningernes egnethed til at reducere energiforbruget og sikre et tilfredsstillende indeklima. Resultaterne blev bearbejdet videre i det internationale samarbejde i IEA Annex 36, hvor det er målet at tilvejebringe internationalt koordinerede værktøjer og vejledninger for energieffektiv renovering af uddannelsesbyggeri. Det er ikke muligt på det foreliggende grundlag og formodentligt heller ikke ønskeligt på langt sigt, at pege på en enkelt ventilationsløsning til fremtidens skolebyggeri. Det er afgørende, at muligheder og begrænsninger i de aktuelle lokaliteter for skolebyggeri udnyttes og at skolens anvendelsesmuligheder afspejler behovene hos skolebygningens brugere. Balanceret mekanisk ventilation med effektiv varmegenvinding og gode muligheder for behovstilpasning, vil være det naturlige valg i de fleste tilfælde. Skoler i fredelige omgivelser med god luftkvalitet, vil også kunne udnytte vinduesudluftning gennem ventilationsteknisk velfungerende oplukkelige vinduer, hvis brugerne kan acceptere de begrænsninger i skolens brug, som dette medfører om vinteren. Visse skoler med gode vinduesløsninger vil også kunne standse den mekaniske ventilation fra forår til efterår, hvis skolens brugere er indforstået med den forpligtigelse til aktiv udluftningsadfærd, som dette medfører i den varme periode. Endelig kan skoler, hvis beliggenhed giver særlige muligheder for udnyttelse af naturlige drivtryk eller CO_2 neutrale energiformer med fordel kunne forsynes med ventilationssystemer der udnytter disse muligheder. Projektets resultater er formidlet i rapporter fra SBi og gennem flere faglige konferencer og de er derudover nyttiggjort i det direkte samarbejde med ansvarlige for projektering, opførelse, drift, brug og vedligeholdelse af skoler, der blev etableret blandt projektdeltagerne og følgegruppen. Samtidigt har SBi's samlede aktiviteter på skoleområdet resulteret i en SBi-Anvisning om skolebyggeri

Key figures

Periode:
2000 - 2006
Bevillingsår:
2000
Egen finansiering:
1,17 mio.
Støttebeløb:
1,50 mio.
Støtteprocent:
56 %
Projektbudget:
2,68 mio.

Kategori

Oprindelig title
Program for energieffektive skoler, fase 2: Energieffektiv skoleventilation og deltagelse i IEA Annex 36
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
IEA
Journalnummer
1213/00-0005

Deltagere

Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Cenergia Energy Consultants
Københavns Kommune
BALLERUP KOMMUNE

Kontakt

Kontakperson
Engelund Thomsen, Kirsten
Adresse
Statens Byggeforskningsinstitut. Afdelingen for Energi og Indeklima
P.O. Box 115
DK-2970 Hørsholm, Denmark
Engelund Thomsen, Kirsten (seniorforsker), 45865533, sbi@sbi.dk
Øvr. Partnere: Cenergia ApS; Ballerup Kommune; Københavns Kommune, Skanska Jensen A/S