Energieffektiv trafikstyring via vejbelysning

Det er projektets formål, at demonstrere hvorledes intelligent LED gadebelysning kan integreres med trafikstyring af signalanlæg, og dermed opnå en reduktion af energiforbruget til gadebelysning samtidig med at intelligent trafikstyring kan mindske udledningen af CO2. Ved at benytte gadelamper med integreret kommunikation kan der leveres data til signalanlæg, der sikrer et miljørigtigt trafik flow.

Projektet skulle demonstrere hvorledes intelligent LED gadebelysning kan integreres med trafikstyring af signalanlæg, og dermed opnå en reduktion af energiforbruget til gadebelysning samtidig med at intelligent trafikstyring kan mindske udledningen af CO2 fra køretøjerne pga. en smidigere trafikafvikling.
Projektbeskrivelse
Projektets formål er at demonstrere hvordan LED gadebelysning med integreret intellilgent trafiksensor til aktivitets og traffik detektion kan integreres med kontrolsystemer til lyskrydskontrol for at reducere CO2-udledningen i et vejkryds samtidig med at der spares energi til vejbelysning. Den intelligente trafiksensor vil være i stand til at detektere og tælle køretøjer i et kryds og give et estimat over køretøjets hastighed. Denne information sendes fra sensoren til LED-gadelampen, der vil justere lysstyrken på hele gaden efter typer af trafik. Hvis der detekteres aktiviteter på gaden som kategoriseres som gående personer eller cyklister vil lysniveauet på gaden blvie øget for at sikre sikkerheden for disse typer af trafikanter. Desuden sendes trafik data til den cetnrale kontrol af lysreguleringen via LED-lampens integrerede power line kommunikationssystem. Herved benyttes allerede eksisterende infrastruktur til datakommunikationsmedie. Lysreguleringskontrolleren bruger disse data til at justere trafikafviklingen energieffektivt. Denne justering vil resultere i færre trafik stop i vejkrydset og dermed nedsætte antallet af accelerationer/de-accelerationer hvilket vil reducere CO2 udledningen
Resultater

Dette projekt har medført et gennembrud for integrationen mellem sensorstyrede LED gadelamper og signalstyrede trafiklys. Det er lykkedes i projektet at udvikle og teste forskellige teknologier, der kan anvendes i trafikstyringssystemer i fremtiden. Visse af de udviklede elementer er løbende implementeret i nogle af Swarco’s produkter, men vigtigst af alt, har projektet medvirket til en afklaring af forskellige muligheder og problemstillinger ved fremtidens intelligente trafiksystemer. Projektet har demonstreret fordelene ved integreret signalstyring. Det vurderes at forbedringer af eksisterende trafiksignalstyring kan reducere det samlede energiforbrug med 20-30 %. Dertil skal lægges besparelsen ifm. overgangen fra konventionelle til LED gadelamper på mindst 50 %.

Key figures

Periode:
2012 - 2013
Bevillingsår:
2011
Egen finansiering:
1,49 mio.
Støttebeløb:
1,62 mio.
Støtteprocent:
52 %
Projektbudget:
3,11 mio.

Kategori

Oprindelig title
Energieffektiv trafikstyring via vejbelysning
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Udvikling
Journalnummer
64011-0339

Dokumenter

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Teknologisk Institut 0.57 mio. 0.65 mio.
TEAMTRONIC A/S 0.65 mio. 0.27 mio.
SWARCO DANMARK A/S 0.50 mio. 0.53 mio.

Kontakt

Kontakperson
Jens Fynbo
Adresse

Teknologisk Institut. Center for Robotteknologi, Forskerparken 10, 5230 Odense M, tlf. 72202397, www.teknologisk.dk/robot