Fuel savings and emission reductions in the shipping industry through innovative propeller polishing robot technology
Formålet med dette projekt er at gøre den eksisterende propelpoleringsrobot-prototype robust nok til hyppig anvendelse uden nedbrud. Robotten vil kunne vedligeholde skibspropeller til en høj effektivitet i havne hvor der i dag er restriktioner mod polering med dykkere, og hermed hjælpe skibsindustrien med at spare brændstof og reducere emissioner.
Effektiviteten af skibspropellere falder med øget vækst af rurer og begroning, hvilket fører til en stigning i brændstofforbruget på op til 5%. SubBlue Robotics har udviklet en undervands propellerpoleringsrobot, der giver mulighed for propellerpolering uden brug af dykkere og kan polere buede overflader omhyggeligt og præcist. Da ingen dykkere er i vandet, kan robotten polere, når skibet læsser og losser gods, hvilket sparer rederen værdifuld liggetid. Liggetiden er ofte årsag til, at propellerpolering springes over. Projektet vil give den eksisterende prototype teknisk robusthed, udvikle komponenter af kommerciel kvalitet og teste robotten på kommercielle fartøjer. Ansøgende partner er SubBlue Robotics, der har arbejdet med design og prototyper siden 2016, MMMI på SDU giver viden om robotter i barske omgivelser, mens rederierne DFDS og Maersk og dykkerfirmaet Odin Diving repræsenterer de markedskrav, robotten skal opfylde. Tre erfarne ledere fra CoGrow har investeret tidligt i SubBlue Robotics, som netop har sikret sig kapital og kompetencer fra endnu to investorer.
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
SubBlue Robotics ApS | 6.24 mio. | 4.16 mio. |
CoGrow IVS | 1.03 mio. | 0.68 mio. |
ODIN DIVING A/S | 0.21 mio. | 0.14 mio. |
Syddansk Universitet | 2.51 mio. | 0.28 mio. |