Grøn methanol infrastuktur (GMI)

CSR og Kommunikation

Projektets hovedformål er at udvikle og demonstrere en tankningsinfrastuktur, der sikrer at methanoldrevne køretøjer kan operere på en simpel, sikker og pålidelig måde. Resultatet vil give tankningsmulighed for køretøjer, der bliver udviklet i sideløbende projekter og planlagte demonstrationsaktiviteter. Endelig vil konceptet genbrug eksisterende infrastruktur til flydende drivmidler og derved spare store investeringer.

Projektets hovedformål var at udvikle og demonstrere en tankningsinfrastuktur, der sikrer at methanoldrevne køretøjer kan operere på en simpel, sikker og pålidelig måde.
Projektbeskrivelse

Projektet ”Grøn methanol infrastruktur” har til formål at udvikle og demonstrere ny tankningsteknologi, der, sammen med et innovativt drivlinjekoncept baseret på methanol, vil muliggøre en transportsektor drevet af 100 % vedvarende energi. Projektets indhold er baseret på dansk forskning og kernekompetencer fra aktive, industrielle spillere, og de(n) færdige tankstationer vil bl.a. servicere en mindre flåde af QBEAK-køretøjer fra en dansk bilproducent, udviklet under projektet MECC. Markedet for infrastruktur-projektet er dels de danske kommuner, hvoraf flere også skal være demoværter under projektforløbet, dels brugere af professionelle arbejdskøretøjer. Som eksempel på et sådan køretøj kan nævnes det brændselscelledrevne Ecomotion-køretøjer, som flere af de samme partnere i nuværende projekt var med til at udvikle i et tidligere projekt. Optankningskonceptet tilbyder operatører, samfund og slutbrugere en praktisk og økonomisk fordelagtig løsning, da konceptet både indebærer lavere investeringer og driftsomkostninger ift. Øvrige, alternative tankningskoncepter. Konceptet bygger nemlig på en videreudvikling af eksisterende tankningsenheder til flydende brændstoffer. Projektet vil således tilbyde et bud på en enkel, pålidelig og billig infrastruktur, som indeholder innovativ teknologi, der bringer danske kompetencer på banen. Tankningsløsningen er desuden endnu sikrere end de nuværende til benzin grundet methanolens lavere antændelsespunkt og et ”no spill” tankanlæg, som holder person-og miljømæssig risici på et absolut minimum. Projektet består af en række arbejdspakker, som vil blive gennemført i løbet af den toårige projektperiode med henblik på at udvikle forskellige methanol-tankstationer, stationære som mobile. Disse vil som nævnt bl.a. blive testet og demonstreret af forskellige kommuner. Projektet vil sikre et dansk konkurrencemæssig fordel inden for tankningsteknologi og demonstration, som styrker fundamentet for en nær fremtids køretøjer med alternative drivmidler såsom methanol. Desuden vil Danmark på en fornuftig og omkostningseffektiv måde nemmere kunne leve op til CO2-reduktionsforpligtigelse med en grøn methanol-infrastruktur. Alle resultater vil blive grundigt kommunikeret med hensyn til at nå de relevante fremtidige kundesegmenter, sikre politisk opbakning og opbygge generel tillid til de nye tankningsteknologier og methanol-drevende køretøjer. Således kan projektet være med til at bane vej for en fremtidig kommercialisering af tankningskoncepter i takt med at flere methanol-drevne køretøjer bliver udviklet. En strategiplan for en fremtidig udrulning af en methanol-infrastruktur i Danmark er derfor også en del af projektet.

Resultater
Tankstation er MID godkendt (EU-godkendelse) og kan fremadrettet tilbyde methanol til køretøjer, der benytter det offentlige vejnet. Under projektforløbet er flere køretøjer løbende blevet tanket efter behov, primært i forbindelse med interne tests af køretøjer fra SerEnergy, som har fået installeret methanol brændselsceller. Konceptet genbruger eksisterende infrastruktur til flydende drivmidler, hvilket kan spare investeringer ved en fortsat udrulning af tankningsinfrastruktur.

Key figures

Periode:
2013 - 2016
Bevillingsår:
2013
Egen finansiering:
6,03 mio.
Støttebeløb:
5,17 mio.
Støtteprocent:
46 %
Projektbudget:
11,20 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
Demonstration
Journalnummer
64013-0137

Dokumenter

Deltagere

OK A.M.B.A. (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
OK A.M.B.A. 0.70 mio. 1.06 mio.
SERENERGY A/S 1.03 mio. 1.54 mio.
Hamag A/S 3.43 mio. 3.43 mio.