Hybrid biler og elektriske biler - IEA
Dansk deltagelse i en IEA-forum for udveksling af informationer og erfaringer om elbiler med batterier, hybridbiler med forbrændingsmotorer og eldrift med brændselsceller.
Stærkt stigende oliepriser og transportsektorens næsten totale afhængighed af olieprodukter har internationalt skabt en betydelig interesse for udvikling af alternative transportteknologier. Eldrift med batterier, hybriddrift i kombination med forbrændingsmotorer og eldrift med brændselsceller er nogle af de mest lovende teknologier. Ud over at reducere afhængigheden af olieprodukter indebærer eldrift et betydeligt potentiale for energibesparelser i transportsektoren og for effektiv udnyttelse af vedvarende energikilder. Hybridbiler har i de seneste år fået et egentligt markedsgennembrud, først og fremmest i USA og Japan. Dette har samtidig betydet, at avancerede motorer og effektelektronik til elektriske køretøjer i dag er i masseproduktion. Batteridrevne elbiler forventes på markedet fra de store bilfabrikker omkring 2011. Formålet med projektet er at videreføre dansk deltagelse i IEA-samarbejdet Hybrid and Electric Vehicle Implementing Agreement" (IA-HEV), der er et vigtigt internationalt forum for udveksling af informationer og erfaringer om disse teknologier, som forventes at få væsentlig betydning for fremtidige strategier på energi- og transportområdet. Projektet åbner samtidig mulighed for dansk deltagelse i de tilknyttede arbejdsgrupper - "Annex'er" - hvor eksperter fra deltagerlandene samarbejder på udvalgte emneområder. Hovedaktiviteterne i samarbejdet beskrives hvert år i IA-HEV Annual Report. I projektet indgår 4 hovedaktiviteter: 1. Forberedelse af og deltagelse i to årlige møder i Executive Committee (ExCo) og Annex I: Information exchange. 2. Udarbejdelse af dansk bidrag til IA-HEV årsrapport. 3. Løbende kontakt til IA-HEV samarbejdet. 4. Informationsformidling til Energistyrelsen og dansk netværksgruppe
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
EV Consult v. Jørgen Horstmann | 0.36 mio. | 0.04 mio. |