HyFlexDrive - Fleksibelt Brintbaseret Brændselscellesystem til Trucks

Business Development

HyFlexDrive projektet fokuserer på næste generations højeffektive, pålidelige og prismæssigt konkurrencedygtige brændselscellesystem til gaffeltrucks og quthavnstrækkere (intern transport) Formålet med HyFIexDrive projektet er at reducere produktomkostningerne med 20% og løse de identificerede udfordriner vedrørende formfaktor og robusthed.

Projektbeskrivelse

HyFIexDrive projektet fokuserer på næste generations højeffektive, pålidelige og prismæssigt konkurrencedygtige brændselscellesystem til gaffeltrucks og quthavnstrækkere (intern transport) H2Drive brændselscellessystemet til gaffeltrucks og lufthavnstrækkere er blevet demonstreret med gode resultater, men der er fortsat brug for en væsentlig udviklingsindsats indenfor både forskning og udvikling før teknologien er klar til reel kommerciel markedsfø ring. De identificerede udfordringer er:
Kostreduktion gennem kostoptimering af systemkomponenter og forbedringer af systemarkitekturen.
- Forbedring af systemets vandbalance og termiske balance.
- Fortsat indsats indenfor udvikling af konkurrencedygtig og fleksibel modulopbygget arkitektur.
- At forstå og forbedre systemets pålidelighed.
Formålet med HyFIexDrive projektet er at reducere produktomkostningerne med 20% og løse de identificerede udfordringer vedrørende formfaktor og robusthed. Målet er at introducere brintdrevne gaffeltrucks og quthavnstrækkere på markedet i år 2017 som et holdbart økonomisk og emissionsfrit alternative til LPG- og dieseldrevne gaffeltrucks og quthavnstrækkere. Med verdensledende kompetencer blandt partnerne i dette projekt. kan udfordringerne overkommes gennem en struktureret tilgang til problemløsningen sammen med stor baggrundsviden og læring gennem projektet.

 

Resultater

I 2015 startede HyFlexDrive-projektet, hvor Ballard Europe udviklede et brændselscellemodul til materialehåndterende køretøjer. Projektet blev til en succes i samarbejde med partnerne Aalborg Universitet og Hydrogen Valley.  Formålet med HyFlexDrive projektet var at udvikle næste generation af kompakte, højeffektive, pålidelige, og prismæssigt konkurrencedygtige brændselscellesystemer til mellemtunge køretøjer. Brændselscellesystemet kan bruges til køretøjer såsom (gaffeltrucks, lufthavnstrækkere og baggevogne). Brændselscellesystemet er skalerbart og kan også bruges til større maskiner. Yderligere har projektet bidraget til at identificere områder med forbedringspotentialer.

Key figures

Periode:
2015 - 2018
Bevillingsår:
2014
Egen finansiering:
14,28 mio.
Støttebeløb:
9,69 mio.
Støtteprocent:
40 %
Projektbudget:
23,97 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Brint og brændselsceller
Projekttype
Udvikling
Journalnummer
64014-0572

Dokumenter

Deltagere

Ballard Europe (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Ballard Europe 6.50 mio. 9.75 mio.
Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) 2.33 mio. 0.26 mio.
CEMTEC FONDEN 0.07 mio. 0.05 mio.
M-field 0.79 mio. 4.23 mio.