IEA Task 28 - forlængelse af 64014-0546 for at kunne færdiggøre projektet sammen med de resterende lande

Deltagelse i IE-HEV (International Energy Assosiation - Hybrid Electrical Vehicles) standardiseringsaktiviteter. IE-HEV task 26 drej er sig om induktiv opladning i elbiler. Målet er en fælles standard. Task 28 drejer sig om V2X, men ellers samme som task 26. Arbejdet vil bl.a. forgå i Vancouver i form at 2 årlige møder frem til sommeren 2017

Projektbeskrivelse

Projektet har resulteret i dansk deltagelse i to IEA tasks, ”Task 28 – Homegrids and V2X technologies” og ”Task 26 – Wireless power transfer for EV’s”. DTU har deltaget i møder, events og konferencer, derudover har DTU afholdt møder og workshops i Danmark. Igennem projektet har Danmark deltaget aktivt i forskning inden for V2X gennem en række nationale FoU projekter. Der er igennem disse projekter knyttet et tæt samarbejde med en række internationale partnere inden for både energi og bilindustrien (inkl. Nissan, Mitsubishi Corp, PSA ID, Enel mfl) som gør det muligt for Danmark at bidrage med teknologiske løsninger som skal sammenkoble elbilerne med elnettet gennem styrings- og kommunikationsteknologi.  Der er udarbejdet flere rapporter og workshops i forbindelse med arbejdet i de to tasks. Arbejdet er formidlet til et bredt udvalg af relevante aktører via DS både nationalt og internationalt i forbindelse med relevant standardiseringsarbejde.

Resultater

IEA samarbejdet IE-HEV (International Energy Assosiation - Hybrid Electrical Vehicles) omhandler integration og nyttiggørelse af elbilen i elnettet ved at benytte en elbils evne til både at optage og afgive effekt (Vehicle-To-Grid, V2G). Området har relevans for bl.a. Danmark, idet elbiler kan bidrage til effektivt at balancere fremtidens elnet.

Formålet med Task 28 var at identificere de videnmangler og barrierer, der forhindrer fuld implementering af V2X-teknologien. Dette er opnået gennem ni ekspertworkshops for at samle forskere, industri og regering og diskutere de vigtigste tekniske, lovgivningsmæssige og sociale spørgsmål, der påvirker V2X. Desuden har Task 28 deltaget i en række andre begivenheder og samarbejdet med relaterede HEV-opgaver samt produceret en V2X-køreplan til støtte for interessentplanlægning.

Projektet har resulteret i dansk deltagelse i to IEA tasks, ”Task 28 – Homegrids and V2X technologies” og ”Task 26 – Wireless power transfer for EV’s”. DTU har deltaget i møder, events og konferencer. Derudover har DTU afholdt møder og workshops i Danmark. Igennem projektet har Danmark deltaget aktivt i forskning inden for V2X gennem en række nationale FoU-projekter. Der er igennem disse projekter knyttet et tæt samarbejde med en række internationale partnere inden for både energi og bilindustrien (inkl. Nissan, Mitsubishi Corp, PSA ID, Enel mfl.) som gør det muligt for Danmark at bidrage med teknologiske løsninger, som skal sammenkoble elbilerne med elnettet gennem styrings- og kommunikationsteknologi. Der er udarbejdet flere rapporter og workshops i forbindelse med arbejdet i de to tasks. Arbejdet er formidlet til et bredt udvalg af relevante aktører via DS (Dansk Standard) både nationalt og internationalt i forbindelse med relevant standardiseringsarbejde.

De ti vigtigste fund fra projektet er:
1. Teknologien er stadig på forsknings- og udviklingsstadiet
2. Japan har udviklet de første Vehicle-to-Home-massemarkeder
3. V2G-aggregering i flåder er den mest lovende mulighed
4. Mangel på V2X muliggør elbiler og elbilstilbehør på markedet
5. Batteriets aldringseffekt af V2X er minimal
6. Standarder bliver bedre, men der kræves stadig mere arbejde
7. Aggregering er stadig en udfordring i mange lande
8. Niveauerne af offentlig bevidsthed om V2X-teknologi er stadig lave
9. Konkurrencepræget af fleksibilitetsmarkeder risikerer levedygtigheden af V2X
10. Næste trin: test “kundecentrerede” forretningsmodeller

Key figures

Periode:
2018 - 2019
Bevillingsår:
2018
Egen finansiering:
0,08 mio.
Støttebeløb:
0,18 mio.
Støtteprocent:
70 %
Projektbudget:
0,25 mio.

Kategori

Oprindelig title
IEA Task 28 - forlængelse af 64014-0546 for at kunne færdiggøre projektet sammen med de resterende lande
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
64018-0102

Dokumenter

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 0.18 mio. 0.08 mio.