Intelligent styring af ventilation og køl på containerskibe

Energieffektivisering og Ventilation

Projektet udvikler et system for energieffektiv, intelligent behovsstyring af ventilation og køling på containerskibe. Potentialet for reduktion af fossile brændsler er stort. For rederiet Maersk alene, forventes potentialet at udgøre mellem 0,36 og 0,53 mio. tons CO2, svarende til mellem 0,73 og 1,1% af Danmarks samlede udledning. 

Hovedaktiviteterne omfatter system- og teknologiudvikling, demonstration og dokumentation. Inklusive metoder til valg og dimensionering af nye løsninger til eksisterende skibe, samt kravsspecifikationer til nybyggeri på koreanske eller kinesiske værfter, og en undersøgelse af barrierer. 

Det udviklede system består af IR-kamera baserede analyseenheder, en intelligent styring, og digitale interfaces til styring af ventilations- og køleteknologierne i opholds-, arbejds- og maskin- og lastrum. Resultaterne henvender sig primært til renovering og nybyggeriet af containerskibe, men resultaterne vil kunne anvendes yderligere dermed er eksportpotentialet stort.

Projektbeskrivelse

Formålet med projektet er at udvikle et system til energieffektiv, intelligent behovsstyret ventilation og køling i containerskibe.

Årligt udsender Maersks samlede flåde 35,5 millioner ton CO2-ækvivalenter. Til sammenligning var Danmarks samlede drivhusgasemission 48,5 millioner ton CO2-ækvivalenter i 2017. Det betyder, at klimapåvirkningen fra containerskibe er meget betydelig.

Undersøgelser har vist, at 10-12% af det samlede elforbrug i containerskibe går til ventilation og køling. Betragtes det totale energiforbrug (hovedmotoren inkluderet) går 2-3% til ventilation og køling.

Når 2-3% af 35,5 millioner tons CO2 fra Mærsks flådeaktiviteter bruges til ventilation og køling, svarer det til 1,5-2,2% af Danmarks samlede CO2-udledning. Projektgruppen sigter mod at levere løsninger, der kan halvere energiforbruget til ventilation og køling, hvilket resulterer i en potentil energireduktion på 0,36-0,53 millioner ton CO2, svarende til 0,75-1,1% af Danmarks CO2-udledning.

Det bør generelt sikres, at HVAC-anlæg (varme-, ventilations- og klimaanlæg) er så energieffektive som muligt og det gælder i særdeleshed ventilations- og køleinstallationer på containerskibe.

Arbejdspakkerne i projektet inkluderer:

  1. Kortlægning og måling af ventilations- og kølesystemer og deres anvendelse på 2 containerskibe.
  2. Udvikling af energieffektive løsninger til ventilation og køling, herunder:
    • En intelligent sensor til styring af luftstrømningsbehov, service og alarmer (“3-in1” sensor)
    • Behovsstyret ventilation og interaktion med kølesystem
    • Intelligent styring af dynamiske ventiler tilsluttet kølesystem
    • Alternative køleløsninger og koncepter til samtidig varme- og køleproduktion
    • Bedste praksis og korrekt dimensionering af ventilations- og kølesystemet
  3. 3. Demonstration og dokumentation af udviklede produkter
  4. 4. Værktøjer, krav og potentiale for energireduktion
  5. 5. Antropologisk undersøgelse af markedsbarrierer
  6. 6. Formidling

Resultaterne inkluderer:

  • En metode til kortlægning og evaluering af muligheder for energieffektive forbedringer af ventilation og køling i containerskibe
  • En IR-kamerabaseret analyseenhed
  • Et intelligent behovsstyret ventilations- og kølesystem
  • Et koncept til energieffektiv køling af containerskibe
  • Krav til ventilations- og kølesystemer – både til retrofit og nye containerskibe
  • Undersøgelse af markedsbarrierer for energieffektivitet ved ventilation og køling af containerfartøjer

Key figures

Periode:
2021 - 2024
Bevillingsår:
2020
Egen finansiering:
6,64 mio.
Støttebeløb:
5,34 mio.
Støtteprocent:
45 %
Projektbudget:
11,99 mio.

Kategori

Oprindelig title
Intelligent control of ventilation and cooling at container ships
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
Demonstration
Journalnummer
DBD-00002

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Teknologisk Institut 2.70 mio. 4.05 mio.
A.P. MØLLER - MÆRSK A/S 0.31 mio. 0.32 mio.
Novenco 0.98 mio. 0.98 mio.
FRESE A/S 0.98 mio. 0.98 mio.
Odense Maritime Technology 0.47 mio. 0.31 mio.

Kontakt

Kontakperson
Merete Lyngbye
Adresse

Teknologisk Institut
Gregersensvej 1, 2630 Taastrup
+45 72 20 20 00 // https://www.teknologisk.dk/