Målemetode til lav-støj design af vingeprofiler
Projektets har udviklet en metode til at måle støj fra vingeprofiler i en industriel vindtunnel, som skal bidrage til at øge danske vindmøllevingers konkurrenceevne. Metoden udgør grundpillen til nye koncepter og design af støjsvage vingeprofiler. De forbedrede vingeprofiler forventes anvendt på nye kommercielle vingedesigns inden for en tidsramme på ca. to år.
Formålet med dette projekt er at udvikle et design-kompleks beregnet til lav-støj vindmølle vinger, således at dansk vindmølle industri bliver mere konkurrencedygtig på det internationale vindenergi marked. Derfor fokuserer denne ansøgning på udvikling af en metode til måling som kan bruges til evaluering af støj fra vingeprofiler i en industriel vindtunnel. Dermed kan man undgå brug af en dedikeret anekkoisk vindtunnel, dvs. en vindtunnel, der er designet til ikke at give ekko.
Formålet er i første omgang at kunne validere ingeniør støj-modeller ved hjælp af denne metode, samt bruge disse modeller til at designe lav-støj vindmølle vinger. Næste skridt består af at nye vingedesign og koncepter kan blive testet i vindtunnel ved hjælp af ovennævnte støj målingsteknik inden industriel produktion af disse vinger
Projektet har bidraget til bedre og billigere målemetoder for støj fra vindmøller, og udviklet en metode til design af støjsvage vingeprofiler.
Det modelleringsværktøj, som anvendes til modellering af støj fra vinge-bagkanten, er gennem projektet blevet forbedret, så modellen i højere grad afspejler virkeligheden. Ingen vindtunneler i Danmark indeholder akustisk måleudstyr, så en bedre modellering betyder, at antallet af målinger i udenlandske vindtunneler kan reduceres.
Støj fra vindmøller er et stigende problem, ikke mindst i Danmark. Da større møller støjer mere end mindre, accelereres problemet af tendensen mod større møller. Dette begrænser i alvorlig grad opstillingsmulighederne. Projektet medvirker på vigtige punkter til bedre forståelse af støj fra møller samt bedre værktøjer til modellering. De kommercielle perspektiver for støjoptimerede møller er betydelige, og støj er i dag en vigtig konkurrenceparameter. De forbedrede vingeprofiler forventes anvendt på nye kommercielle vingedesigns inden for en tidsramme på ca. to år.
Videre studier i støj fra vindmøllevinger foretages bl.a. i projektet ”NextRotor”, som både LM Wind Power og DTU deltager i.
Key figures
Kategori
Dokumenter
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
BRüEL & KJÆR SOUND & VIBRATION MEASUREMENT A/S | 0.12 mio. | 0.11 mio. |
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) | 0.45 mio. | 0.08 mio. |
LM WIND POWER A/S | 0.55 mio. | 1.28 mio. |
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) | 3.18 mio. | 0.56 mio. |
Kontakt
Frederiksborgvej 399, Bygning 118
DK-4000 Roskilde
www.risoe.dtu.dk
Bertagnolio, Franck , 46775088, frba@risoe.dtu.dk
Øvr. Partnere: Danmarks Tekniske Universitet. Institut for Mekanisk Teknologi (DTU Mek); LM Glasfiber; Brüel og Kjær