Metanolreformer til nødstrøms- og transportanvendelser
Der er udviklet værktøjer til at designe brændselsceller og to reformere, der kan konvertere metanol til brint.
I projektet er der udviklet værktøjer, som giver mulighed for hurtigt at kunne designe stakke af brændselsceller til forskellige markeder og anvendelser. Derudover er der udviklet to reformere, der kan konvertere metanol til brint: Den ene er målrettet transportsektoren, mens den anden er velegnet til backup systemer. Eleffekten for de to enheder er på henholdsvis 3 kW og 750 W. Teoretiske studier har vist, at under ideelle betingelser kan virkningsgraden for et metanoldrevet system overstige virkningsgraden for et system, der anvender brint. I praksis opnås sammenlignelige virkningsgrader blandt andet på grund af tab ved varmeveksling i metanolsystemet. I den realiserede prototype nåede virkningsgraden op på 44%. Det forventes dog, at mindre ændringer af systemet kan hæve virkningsgraden til omkring 50%. Teknologien har et stort potentiale inden for backup-systemer, men det er nødvendigt at forbedre holdbarheden, før systemet kan anvendes kommercielt. Til transportsektoren har teknologien ligeledes et stort potentiale, da det kan forlænge elbilernes aktionsradius markant. I den ombyggede elbil var det største problem spændingsudsving i batteripakken. Dette blev løst ved at installere en konverter mellem brændselscellen og batterierne. Aktiviteterne i dette projekt er fortsat i HI-EPS-projektet og COBRA-projektet, der begge er støttet af EUDP. (Forskning i Bioenergi, Brint og Brændselsceller, nr. 33, september 2010)
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |
Kontakt
Pontoppidanstræde 101
DK-9220 Aalborg Øst
www.iet.aau.dk
Kær, Søren Knudsen , 99403300, skk@iet.aau.dk
Øvr. Partnere: SerEnergy A/S; Dantherm Power A/S; Teknologisk Institut; Cemtec; Lithium-Balance