Program for energieffektive skoler, fase 3

Afdelingen for Energi og Indeklima

Hovedformålet med fase 3 var at bearbejde resultaterne fra de første to faser til en praktisk anvendelig form, som direkte kan udnyttes af de projekterende i de kommende års skolebyggeri. Der er udarbejdet en anvisning, og denne er tænkt til brug ved planlægning og projektering af energieffektive skoler med gode fysiske rammer.

Projektbeskrivelse
Projektet udgør tredje og sidste fase i det igangværende program for energieffektive skoler. Hovedformålet med fase 3 er at bearbejde resultaterne fra de to første faser til en praktisk anvendelig form som direkte kan udnyttes af de projekterende i de kommende års skolebyggeri. I projektet indgår en fortsat deltagelse i samarbejdet under det Internationale Energiagentur, IEA Annex 36: Retrofitting Educational Buildings, hvor der samles viden og udvikles værktøjer for vurdering af energimæssige tiltag i skolebygninger. Et væsentligt aspekt af de kommende års skolebyggeri er, hvorledes der kan skabes de nødvendige fysiske rammer, som lever op til de pædagogiske målsætninger og krav i den nye skolelov. Som et vigtigt led i nærværende projekt er der derfor etableret et samarbejde med Københavns Kommune med det formål at følge og indsamle erfaringer fra projekteringen af en helt ny skole. By og Byg vil i denne forbindelse sammen med rågiverne foretage en grundig analyse af byggeprojektet, idet resultaterne fra de første faser søges indarbejdet og bearbejdet i den praktiske projektudvikling fra det foreliggende skitseprojekt frem til de færdige detailprojekter vedrørende belysnings- og ventilationsforhold. Erfaringerne fra fase 1 og 2 samt fra det internationale samarbejde og projektplanlægningen af den nye skole samles i en By og Byg Dokumentation, der kan ligge til grund for planlægningen af energieffektive skoler med optimale fysiske rammer for de nye undervisningsformer
Resultater

Projektet udgør 3. og sidste fase i 'Program for energieffektive skoler'. Hovedformålet med fase 3 var at bearbejde resultaterne fra de første to faser til en praktisk anvendelig form, som direkte kan udnyttes af de projekterende i de kommende års skolebyggeri. Der er udarbejdet en anvisning, og denne er tænkt til brug ved planlægning og projektering af energieffektive skoler med gode fysiske rammer. Anvisningen giver en helhedsforståelse for nogle af de mange emner, som kommer i spil ved projektering af en skole. Anvisningen retter sig mod beslutningstagere, skoleledere, medarbejdere og de rådgivere/projekterende, som i samarbejde skal planlægge og projektere en større ombygning eller nybygning ved en skole. Hensigten med anvisningen er at give deltagerne i denne proces en bred og fælles baggrund for at forstå helheden, kommunikere indbyrdes og træffe beslutninger. De enkelte afsnit indeholder derfor ikke en detaljeret projekteringsvejledning, men derimod en overordnet beskrivelse af de emner, som det er vigtigt at parterne diskuterer og forholder sig til i et godt samarbejde. Det er således ikke meningen, at 'ventilationseksperten' kun skal læse ventilationsafsnittet - han/hun bør måske derimod især koncentrere sig om de øvrige afsnit, for eksempel belysning eller det indledende afsnit om kravene til skolens bygninger. Fokus i anvisningen er lagt på de emner, som erfaringsmæssigt giver problemer eller unødvendigt stort energiforbrug - ofte på grund af manglende koordinering mellem forskellige hensyn, eller brugerrepræsentanternes manglende indsigt i baggrunden for beslutninger. Tilsvarende er anvisningen koncentreret om normalklasserum - dels på grund af omfanget og dels fordi erfaringer og beslutninger herfra kan overføres til de fleste andre rumtyper på skolerne, fx lærerrum og kontorer. Til gengæld indeholder anvisningen ikke de emner, som erfaringsmæssigt ikke giver de store problemer i projekteringen eller udførelsen, for eksempel radiatoranlæg. Der er gjort en særlig indsats for at beskrive løsninger, som gør det muligt at nedsætte energiforbruget til belysning og ventilation og samtidig skabe et sundt indeklima. I anvisningen er der desuden et kapitel, som beskriver, hvordan man kan opnå bedre og mere tidssvarende lydforhold i skoler. I bestræbelserne på at projektere en god skole vil man ofte støde på modstridende hensyn. Under planlægningen og projekteringen er det derfor afgørende, at man er i stand til at afveje sådanne modstridende hensyn, således at helhedsoplevelsen af lyd, lys og luft i det færdige skolebyggeri kommer til at understøtte skolens aktiviteter, samtidig med at skolens energiforbrug er lavt. For at gøre det lettere for den projekterende at overskue overensstemmelser og konflikter i projekteringen, er der i anvisningens afsluttende kapitel foretaget en sammenstilling af modstridende hensyn i projekteringen. I projektet er inddraget erfaringer fra deltagelsen i IEA Annex 36: Retrofitting in Educational Buildings. Rapporteringen af Annex 36 er sket i afslutningsskemaet for fase 2. Sideløbende har der været etableret et samarbejde med RIA med det formål at følge og indsamle erfaringer fra projekteringen af en helt ny skole

Key figures

Periode:
2001 - 2006
Bevillingsår:
2001
Egen finansiering:
1,08 mio.
Støttebeløb:
1,77 mio.
Støtteprocent:
62 %
Projektbudget:
2,85 mio.

Kategori

Oprindelig title
Program for energieffektive skoler, fase 3
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Udvikling
Journalnummer
1213/01-0002

Deltagere

Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Cenergia Energy Consultants
Københavns Kommune

Kontakt

Kontakperson
Engelund Thomsen, Kirsten
Adresse
Statens Byggeforskningsinstitut. Afdelingen for Energi og Indeklima
Dr. Neergaards Vej 15
DK-2970 Hørsholm, Denmark
Engelund Thomsen, Kirsten (seniorforsker), 45865533, ket@byogbyg.dk
Øvr. Partnere: Cenergia ApS; RIA - Rådgivende Ingeniører og Arkitekter. København Kommune