Program for forskning i aeroelasticitet 2000-2001

Afdelingen for Vindenergi og Atmosfærefysik

Projektet har haft følgende delmål: a) Status på 2D og 3D CFD beregninger. b) Implementering af forbedrede delmodeller for struktur og aerodynamik i FLEX4 og HAWC. c) Design af profilserie med høj maksimal opdrift til havvindmøller. d) Afklaring af potentialet for bestemmelse af dynamisk stabilitet. e) Usikkerhed ved opstilling af lastgrundlag. f) Retningslinier for optimeret bladdynamik.

Projektbeskrivelse
Projektet dækker perioden 2000-2001 af det løbende fem-års forskningsprogram i aeroelasticitet, hvis formål er at forbedre design- og dimensioneringsgrundlaget for vindmøller samt at opnå en løbende proces omkring konceptudvikling og problemløsning i samarbejde med industrien. Programmet indeholder fem hovedområder; Vindforudsætninger, Aerodynamik og aeroakustik, Strukturdynamik, Lastgrundlag og sikkerhed og Design og optimering. Det udgør et nationalt strategisk samarbejde mellem Risø, DTU og vindmølleindustrien med vægt på at opnå et passende forhold mellem langsigtet strategisk forskning, anvendt forskning og teknologisk udvikling.For projektperioden er der defineret følgende milepæle: 1) Beregning af 3D profildata for MW mølle til brug i aeroelastiske beregninger. 2) Implementering af forbedrede delmodeller for struktur og aerodynamik i FLEX4 og HawC. 3) Design af profilserie med høj maksimal opdrift til havvindmøller. 4) Afklaring af potentialet for bestemmelse af dynamisk stabilitet. 5) Usikkerhed ved opstilling af lastgrundlag 6) Retningslinier for optimeret bladdynamik. Ud over de emner, der er defineret gennem milepælene, kan der tages emner op, som har helt aktuel interesse for industrien, f.eks. i forbindelse med at nye mølletyper bliver sat i drift
Resultater

Projektet 'Program for forskning i aeroelasticitet EFP-2000', er gennemført i et samarbejde mellem Risø, DTU og vindmølleindustrien. Projektet dækker perioden 2000-2001 af det løbende fem-års forskningsprogram i aeroelasticitet startet i 1997, og det er således den 4. 1-årsperiode, der rapporteres for. Projektet har i den nævnte periode haft følgende delmål: a) Status på 2D og 3D CFD beregninger. b) Implementering af forbedrede delmodeller for struktur og aerodynamik i FLEX4 og HAWC. c) Design af profilserie med høj maksimal opdrift til havvindmøller. d) Afklaring af potentialet for bestemmelse af dynamisk stabilitet. e) Usikkerhed ved opstilling af lastgrundlag. f) Retningslinier for optimeret bladdynamik. Gennem projektforløbet er der opnået flere markante resultater, og det gælder især indenfor følgende tre hovedområder. 1) Verifikation,udvikling og anvendelse af 2D og 3D CFD beregninger til profil- og rotorberegninger; 2) Dynamisk stabilitet for en hel mølle; 3) Betydningen af ulinearitet ved store udbøjninger. Udvikling af rotor beregninger med EllipSys3D har været et vigtigt indsatsområde lige siden starten af programmet i 1997, hvor de første resultater af en 3D beregning på en rotor blev præsenteret. Disse tidlige resultater viste klart den såkaldet 3D effekt på profildataene, ligesom mange andre grundlæggende forhold ved strømningen kunne identificeres. Imidlertid er det først nu, at en egentlig verifikation har kunnet gennemføres på basis af omfattende vindtunnelmålinger, foretaget af NREL i USA på en 10 m rotor. Ved en blindtest på et udvalg af disse data gennemført i efteråret 2000 udviste rotorberegningerne med EllipSys3D ud af ca. 20 beregningsprogrammer klart den bedste overensstemmelse med målingerne. Det var et markant, internationalt gennembrud for 3D CFD rotorberegninger og en vigtig verifikation af EllipSys3D. Med den fortsatte opskalering af møllerne og en udviklingstendens mod lettere konstruktioner er dynamisk stabilitet og ulinearitet ved store udbøjninger vigtige forskningsemner. Indenfor projektet er der udviklet en lille strukturel model, der gør det muligt at beregne en mølles egenfrekvenser under drift (Campbell diagram) indenfor få sekunder, og et sådant diagram kan bl.a. indgå i analyse af dynamisk stabilitet. En ny strukturmodel er udviklet for at kunne belyse betydningen af den ulinearitet, der bl.a. opstår, når konstruktion belastes så meget, at den afviget betydeligt fra ligevægtstilstanden. Med den nye model kan de enkelte konstruktionsdele i møllen opdeles i flere substrukturer og dermed beskrive denne ulinearitet. Generelt viser modellen, at der er en større kobling mellem de forskellige svingningsformer. Et andet hovedresultat er, at vingens udbøjning i flapvis retning er mindre end ved beregning med en lineær model. Ud over de nævnte hovedresultater er der opnået mange andre vigtige resultater indenfor projektet. Modelkomplekset for profildesign er videreudviklet og benyttet til at designe tre nye profiler med 18%, 24% og 30% tykkelse, specielt tilpasset havvindmøller. Sammenlignet med traditionelt anvendte NACA og FFA profiler har de nye profiler bedre egenskaber, bl.a. højere maksimum lift og mindre følsomhed overfor ruhed

Key figures

Periode:
2000 - 2004
Bevillingsår:
2000
Egen finansiering:
3,55 mio.
Støttebeløb:
4,66 mio.
Støtteprocent:
57 %
Projektbudget:
8,20 mio.

Kategori

Oprindelig title
Program for forskning i aeroelasticitet 2000-2001
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Vind
Projekttype
Forskning
Journalnummer
1363/00-0007

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 3.55 mio.

Kontakt

Kontakperson
Aagaard Madsen, Helge
Adresse
Forskningscenter Risø. Afdeling for Vindenergi og Atsmosfærefysik
P.O. Box 49
DK-4000 Roskilde, Denmark
Aagaard Madsen, Helge (forskningsspecialist), 46775047, helge.aagaard.madsen@risoe.dk
Øvr. Partnere: Danmarks Tekniske Universitet. Afdeling for Energiteknik