Program for forskning i anvendt aeroelasticitet
Det er projektets overordnede formål at sikre udviklingen af et aeroelastisk designkompleks, som kan danne grundlag for næste generation af vindmøller og muliggøre udvikling i nye designretninger. Projektet udgør et strategisk samarbejde mellem Risø, og DTU og vindmølleindustrien med vægt på at opnå et passende forhold mellem langsigtet strategisk forskning, anvendt forskning og teknologisk udvikling.
Projektet 'Program for Anvendt Aeroelasticitet' dækkede perioden 1. april 2004 ti1 31. masts 2005. Projektets parter er Forskningscenter Risø og Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Det er projektets overordnede formål at sikre udviklingen af et aeroelastisk designkompleks, som kan danne grundlag for næste generation af vindmøller og muliggøre udvikling i nye designretninger. Projektet udgør et strategisk samarbejde mellem Risø, og DTU og vindmølleindustrien med vægt på at opnå et passende forhold mellem langsigtet strategisk forskning, anvendt forskning og teknologisk udvikling. Projektets resultater er opnået gennem fokusering på en række på forhånd definerede milepæle, men øvrige emner og problemstillinger er taget op undervejs og rapporteret separat. Herunder er der foretaget en omprioritering mht. en af de seks definerede milepæle, hvor resultaterne er beskrevet nedenfor. 1) Metode til 3D korrektion af profildata: Der er formuleret en ny model ti1 3D-korrektion af profildata til brug i aeroelastiske koder. En anvendelse af modellen på tre rotorer, hvor der også er målinger, indikerer, at lastfordelingen bestemmes mere korrekt i forhold ti1 eksisterende 3D-korrektionsmodeller. 2) Udvikling af model for 3D-induktions- og stallmodellering: En nærkølvandsmodel er implementeret til beregning af dynamisk induktion på vindmøllerotorer. Det forventes, at eksempelvis den aerodynamiske dæmpning vil kunne beregnes mere nøjagtigt med den nye model sammenlignet med BEM modellen. 3) Afklaring af usikkerhed på beregning af tårnlaster: En detaljeret sammenligning af de aeroelastiske modeller FLEX5 og HAWC har vist, at der ikke er modelmæssige forskelle som kan give anledning til stor forskel i de beregnede laster. Sammenligningn har vist at det snarere er i anvendelsen af modellerne, der kan opstå forskelle. 4) Modellering af pitchmoment på fleksible vinger med stor udbøjning: En model for pitchservo dynamikken på en moderne mølle er opstillet og implementeret i HAWC2. Konklusionen ved undersøgelse af betydningen af pitchservokarakteristikken var bl.a., at kobling mellem struktur/aerodynamik med pitch aktuator kan være af betydning. 5) Videreudvikling af stabilitetsmodel - periodiske belstninger: En ulinær stabilitetsanalyse er udført, hvor periodiske belastninger medtages og sammenlignes med en lineær stabilitetsanalyse, som anvendes i HAWCStab. For et profil med nær nul aerodynamisk dæmpning i en svingningsretning, afhænger den aerodynamiske kraft i denne retning mest af kvadratet i profilets hastighed. Den lineare dæmpning ændres kun lidt af profilets tvungne svingning. Det nuværende HAWCStab antages at kunne forudsige den midlede aeroelastiske dæmpning for møllers vingningsformer under drift. :Milepælen for 3D vinge- og profildesign er omprioriteret i forløbet og emnet vil indgå i EFP-2005-projekt 'Program for Forskning i Anvendt Aeroelasticitet'
Key figures
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) |
Kontakt
P.O. Box 49
DK-4000 Roskilde, Denmark
www.risoe.dtu.dk
Bak, Christian , 46775091, christian.bak@risoe.dk
Øvr. Partnere: DTU