SEM Vinge Coater
Forretnings idéen for teknologien til maling af vindmølle vinger er at gøre vingeproduktionen billigere, forbedre arbejdsmiljøet og udvikle mere fleksibelt udstyr. SEM-BC vil blive designet til at kunne male alle vingetyper og er relevant for mere end 80% af de nye turbiner - hvilket svarer til ca. 60.000 vinger om året.
Eltronic [ELT] og Airtech [AT] er teknologi virksomheder som sammen vil udvikle en semi-automatisk applikation til maling af vindmølle vinger. Dette projekt vil medvirke til at reducere driftsomkostningerne, reducere forbruget af maling og elektricitet, reducere investeringen til udsugning, reducere forbruget af værktøjer samt forbedre arbejdsmiljøet for medarbejdere i vingeproduktions industrien.
Ved brug af SEM-BC og brug af rullemalings teknik i stedet for sprøjtemaling, vil omkostningerne ved maling af vinger til vindmøller blive reduceret betydeligt og bidrage til reduktion af COE. SEM-BC vil være anvendelig på alle vingedesigns, gøre malingsprocessen mere standardiseret/ensartet og SEM-BC er fleksibiliteten (nemt at demontere og montere), så den er brugbar til fleksibel produktion og kan f.eks. flyttes til anden produktionslinje eller anden fabrik. SEM-BC vil reducere lønomkostningerne med 50% og gøre det muligt at reducere malingsforbruget med mindst 15% på grund af en mere præcis lagtykkelse på hver vinge. SEM-BC vil gøre vingeproducenterne i stang til at øge fleksibiliteten og optimere produktionslayoutet, da det ikke længere ville være nødvendigt at have samme antal lifte til medarbejderne samt mindre vantilationskapacitet.
Målet for ELT/AT er 25% af det samlede marked i 2024 (samlet salg af 100 SEM-BC enheder i 2024) og 40% af markedet på langt sigt. Planen er at fo teknologien klar til salg i begyndelsen af 2021, og SEM-BC vil blive markedsført af ELT/AT i Europa og Kina. AT's globale samarbejdspartner, Graco, hjælper i den indledende markedføringsfase, og ELT's globale salgsopsætning bliver en vigtig, understøttende faktor i denne proces.
I projektet er der blevet bygget en prototypemodel af en ”paint roller”, der har måttet gennem mange tests, for at det rigtige pres på rullen er opnået til at sikre en ensartet maling. Ligeledes har projektet udviklet en software, der sammen med det hydrauliske system på malings-rullen sikrer det rette pres på rullen, samtidig med at der er den rette kontakt mellem rullen og vindmøllevingen. Prototypen har indikeret, at en kommerciel udgave af produktet vil kunne imødekomme formålene om at reducere produktions- og lønomkostninger, samt reduceret forbrug af maling i processen. Prototypen skal dog videreudvikles efter projektafslutning, for at den kan overholde vindindustriens krav og dermed kan kommercialiseres. Der er opnået en tilfredsstillende ydeevne og mulighed for at nå vingerne med den nødvendige præcision. Arbejdshøjden skal dog øges for at kunne opfylde kravene til de seneste vingestørrelser. Derudover skal overførslen af malingen til vingen optimeres, således der ikke er overlappende baner eller samlinger af maling, når der males automatisk. Videreudviklingen vil foregå ved ENABL. Som en del af projektet har ENABL været i dialog med potentielle kunder, der har vist stor interesse for teknologien og dens fordele, specielt fordi de alternative malingsprocesser er manuelle og løn-tunge. Projektet har ved afslutning ikke resulteret i omsætning pga. den manglende teknologiske udvikling.
Key figures
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Eltronic A/S | 2.06 mio. | 3.09 mio. |
Airtech A/S | 2.58 mio. | 1.72 mio. |
Kontakt
Kilde Alle 4
8722 Hedensted
Tlf.: 76740101