Udvikling og afprøvning af Stirlingmotor til flis

Udvikle og demonstrere et simpelt forbrændingsanlæg til den DTU-udviklede Stirling-motor, samt løse konkrete, kendte problemstillinger vedr. tætninger og automatisk smøring, og gennem måneders kontinuert drift dokumentere en stabil og problemfri drift. Endvidere at udvikle og afprøve en én-cylindret Stirling-motor med en elektrisk effekt på 10 kW.

Projektet havde som overordnet formål at videreudvikle stirlingmotor ved udnyttelse af kompetencerne hos maskinfabrikken REKA. Således skulle REKA fremstille et flis-forbrændingsanlæg, som også skulle kunne håndtere flere forskellige biobrændsler til 35 kW stirlingmotor inkl. varmeveksler samt røggas-rensningssystemer.

Projektbeskrivelse

I en Stirlingmotor forbrændes brændstoffet i et eksternt forbrændingskammer, i modsætning til forbrændingen i en forbrændingsmotor, hvor brændslet forbrændes inde i cylinderen.

Virksomheden Stirling DK blev spundet ud af DTU i 2006, men fik ikke succes. Selv om deres forgasser-motorsystemer havde en tilfredsstillende præstation var anlæggene for komplicerede og upålidelige. Resultatet var, at selskabet gik konkurs i foråret 2013.

Mens forgasser-motorsystemer ikke var det, så er Stirling-motoren i sig selv en succes. Men serviceomkostninger er for høje og skal reduceres for at optimere driftsøkonomien. Derfor repræsenterer dette projekt en "back to basics " tilgang til kommercialisering af Stirlingmotoren.

Rekas mangeårige succes skyldes solid forretningssans, pålidelige og driftsikre produkter og en betydelig indsigt i markedet. Reka ser en stor markedsmulighed, hvis :

- En Stirling-motor kan påvise 8000 timer af drift ved fuld belastning (der kun har været 2.200 indtil videre)

- Lejerne og deres smøring forbedret

- Stempelpakninger forbedret

- Brændkammer og grænseflade til motoren er redesignet.

Resultater

DTU og REKA skulle i samarbejde forbedre stirlingmotorens kendte problemstillinger vedr. tætninger og auto-matisk smøring, og gennem måneders kontinuert drift dokumentere en stabil og problemfri drift. Endvidere var det formålet at udvikle og afprøve en én-cylindret stirling-motor med en elektrisk effekt på 10 kW.
Projektet er i et vist omfang lykkedes, idet de ønskede resultater er opnået, men REKA A/S er ikke nået i mål med ønsket om egentlig produktion af en 35 kW stirlingmotor, idet større lejer ikke kan monteres i eksisterende motor. I stedet har REKA valgt at fokusere på udvikling af en 10 kW motor med henblik på videre kommerciali-sering.

Key figures

Periode:
2014 - 2022
Bevillingsår:
2014
Egen finansiering:
4,24 mio.
Støttebeløb:
5,75 mio.
Støtteprocent:
58 %
Projektbudget:
10,00 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Bio og affald
Journalnummer
64014-0114

Deltagere

Maskinfabrikken REKA (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Maskinfabrikken REKA 3.16 mio. 3.16 mio.
1st Mile ApS 1.05 mio. 0.70 mio.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 1.54 mio. 0.39 mio.