Udvikling og afprøvning af Stirlingmotor til flis
Udvikle og demonstrere et simpelt forbrændingsanlæg til den DTU-udviklede Stirling-motor, samt løse konkrete, kendte problemstillinger vedr. tætninger og automatisk smøring, og gennem måneders kontinuert drift dokumentere en stabil og problemfri drift. Endvidere at udvikle og afprøve en én-cylindret Stirling-motor med en elektrisk effekt på 10 kW.
I en Stirlingmotor forbrændes brændstoffet i et eksternt forbrændingskammer, i modsætning til forbrændingen i en forbrændingsmotor, hvor brændslet forbrændes inde i cylinderen.
Virksomheden Stirling DK blev spundet ud af DTU i 2006, men fik ikke succes. Selv om deres forgasser-motorsystemer havde en tilfredsstillende præstation var anlæggene for komplicerede og upålidelige. Resultatet var, at selskabet gik konkurs i foråret 2013.
Mens forgasser-motorsystemer ikke var det, så er Stirling-motoren i sig selv en succes. Men serviceomkostninger er for høje og skal reduceres for at optimere driftsøkonomien. Derfor repræsenterer dette projekt en "back to basics " tilgang til kommercialisering af Stirlingmotoren.
Rekas mangeårige succes skyldes solid forretningssans, pålidelige og driftsikre produkter og en betydelig indsigt i markedet. Reka ser en stor markedsmulighed, hvis :
- En Stirling-motor kan påvise 8000 timer af drift ved fuld belastning (der kun har været 2.200 indtil videre)
- Lejerne og deres smøring forbedret
- Stempelpakninger forbedret
- Brændkammer og grænseflade til motoren er redesignet.
DTU og REKA skulle i samarbejde forbedre stirlingmotorens kendte problemstillinger vedr. tætninger og auto-matisk smøring, og gennem måneders kontinuert drift dokumentere en stabil og problemfri drift. Endvidere var det formålet at udvikle og afprøve en én-cylindret stirling-motor med en elektrisk effekt på 10 kW.
Projektet er i et vist omfang lykkedes, idet de ønskede resultater er opnået, men REKA A/S er ikke nået i mål med ønsket om egentlig produktion af en 35 kW stirlingmotor, idet større lejer ikke kan monteres i eksisterende motor. I stedet har REKA valgt at fokusere på udvikling af en 10 kW motor med henblik på videre kommerciali-sering.
Key figures
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Maskinfabrikken REKA | 3.16 mio. | 3.16 mio. |
1st Mile ApS | 1.05 mio. | 0.70 mio. |
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) | 1.54 mio. | 0.39 mio. |