Automotive certificeret batteri-styresystem

Formålet med projektet er at udvikle og demonstrere det første kommercielt tilgængelige batteri-styresystem (BMS), som er certificeret i overensstemmelse med automotive standarder for styresystemer og elektronik til masseproducerede hybrid- og elbiler. Udvikling og test sker i samarbejde med to europæiske bilproducenter.

Formålet med projektet har været at udvikle en ”Quick Charge” ladestander til elbiler for dermed at få et komplet produktprogram ved navn ”EVergreen”.
Projektbeskrivelse

Formålet med dette projekt er at udvikle det første kommercielt tilgængelige batteri-styresystem (BMS), som er certificeret i overensstemmelse med automotive standarder for styresystemer og elektronik til masseproducerede biler. Denne BMS skal anvendes til litium-ion batteri pakker primært i el- og hybridbiler, men den kan også anvendes i industrielle maskiner, skibe, toge og energilager-systemer såsom ifm. solcelleanlæg og grid batterier.

Der findes i dag ingen kommercielt tilgængelig BMS på markedet, som opfylder de nødvendige krav for at opnå en automotive certificering, og dette er et absolut krav fra de fleste bilproducenter, når de går i masseproduktion med deres elbiler. Store bilproducenter har udviklet sådanne systemer internt, men de fleste bilproducenter og deres leverandører har hverken den nødvendige viden eller midler til det.

Mange bilproducenter og deres underleverandører har derfor udtrykt interesse for, at Lithium Balance udvikler en automotive certificeret BMS, og de har bidraget til det første design og prototyper til et proof-of-concept, som er blevet testet med succes i 2012. Konceptet er til en modulær og fleksibel platform, som kan anvendes med ethvert batteri, i alle applikationer fra 3-1000V og til en meget lav pris. Den har fuld redundans, så den kan fungere og lukke batteripakken sikkert ned i tilfælde af uheld. Målenøjagtigheden ligger indenfor 3mV med en temperatursensor per celle, og den måler State of Charge og State of Health præcist på celleniveau.

Målet med dette projekt er derfor at færdiggøre udviklingen af denne BMS platform i overenstemmelse med de kvalitetsprocedurer for udvikling og prouktion, som kræves af de automotive standarder. To europæiske bilproducenter vil deltage i projektet med design input og efterfølgende valideringstest såvel som langtids demonstration med henblik på at tilvejebringe den nødvendige documentation for at opnå automotive certificering af den nye BMS.

Resultater
Projekts formål var at udvikle og demonstrere et styresystem til litium-ion batterier til anvendelse i hybridog
elbiler, som opfylder automotive krav og standarder til elektroniske styresystemer i biler. Det skulle være
det første kommercielt tilgængelige system på markedet, der opfylder disse krav. Målet blev opfyldt i projektet,
da BMS platformen blev udviklet og afprøvet i løbet af projektet. BMS platformen opfylder kravene i
ISO26262 Functional safety in road vehicles, som en af de første BMS’er på markedet, og platformen er blevet
pre-lanceret på markedet med succes umiddelbart efter projektet. De næste teknologiske udviklinger går
på bl.a. at implementere mere komplicerede algoritmer i BMS’en.

Key figures

Periode:
2013 - 2015
Bevillingsår:
2012
Egen finansiering:
2,29 mio.
Støttebeløb:
2,29 mio.
Støtteprocent:
50 %
Projektbudget:
4,58 mio.

Kategori

Oprindelig title
Automotive certificeret batteri-styresystem
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Udvikling
Journalnummer
64012-0211

Dokumenter

Deltagere

Lithium Balance A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Lithium Balance A/S 2.29 mio. 2.29 mio.

Kontakt

Kontakperson
Lars Barkler
Adresse
Hassellund 13
DK-2765, Danmark