GREENSHIP – green liner shipping

Målet med projektet er at forøge kapacitetsudnyttelsen af containerskibe via et computerprogram til optimering af lastsammensætningen, som fungerer som beslutningsstøtte for Mærsk’s medarbejdere, således at CO2 udslippet ved at transportere en container reduceres med mindst 5 %.

En signifikant del af den internationale transport sker på containerskibe, som er afhængige af fossilt brændstof, da der ikke findes realistiske alternativer. Projektet har undersøgt hvorledes optimeringsværktøjer kan bruges til at nedbringe brændstofforbruget af containerskibe. Der er delvist udviklet beslutningsstøtte-systemer til planlægning af bedre last-mix, således at volumen og vægtbegrænsningerne på containerskibe udnyttes til det yderste.
Projektbeskrivelse

Demonstrationsprojektet omfatter en teknologi der er udviklet i pilotskala med lovende resultater. Teknologien er et optimeringssystem til lastning af containerskibe. Containerskibe følger en bestemt rute med et stort antal havne, hvor der losses og lastes containere. Et containerskib bliver i princippet aldrig tomt, men lasten udskiftes gradvist. Skibets kapacitet måles i både volumen (antal containere) og vægt, og projektets mål er at øge den gennemsnitlige udnyttelsesgrad med mindst 5%, således at energiforbruget per container-kilometer bliver reduceret med mindst 5%. Teknologien fra pilotprojektet bliver udbygget således at optimeringen omfatter flere havne på ruten, flere containertyper og flere skibstyper. Ansøger har en samlet flåde på mere end 600 skibe.

Resultater

Den maksimale udnyttelse af et skibs kapacitet afhænger direkte af hvordan lasten fordeler sig på tværs af vægt- og produktkategorier. Et af formålene for Uptake Management (UTM) teamet er således at udvælge den bedst mulige fragt-kombination, under hensyntagen til stuvningsregler og begrænsninger. Et godt fragt-mix (cargo composition) består altså af en fornuftig blanding af lette og tunge containere, som maksimerer de udnyttede slots ombord og samtidig sikrer skibets stabilitet.

Cargo Mix Optimisation-modellen giver i denne forbindelse UTM teamet værdifuld information om den nuværende udnyttelse af skibet, samt beslutningsstøtte til teamet omkring accept eller afvisning af potentiel fragt. Udover en estimering af forventet totalt kapacitetsforbrug for et givet mix, så er det i modellen muligt at tildele hver booking (potentiel fragt) en værdi, som nøjagtigt beskriver dét antal standard container slots, den pågældende booking vil forbruge.

Key figures

Periode:
2014 - 2017
Bevillingsår:
2013
Egen finansiering:
1,58 mio.
Støttebeløb:
0,17 mio.
Støtteprocent:
11 %
Projektbudget:
1,58 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
Demonstration
Journalnummer
1440-0008

Deltagere

A.P. MØLLER - MÆRSK A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
A.P. MØLLER - MÆRSK A/S 1.24 mio.
Optivation ApS 0.17 mio. 0.17 mio.