Hybrid-køretøj baseret på biobrændsel til lufthavnsoperationer

Miljøafdeling

Formålet er at udvikle en hybrid power pack til arbejdskørsel i Københavns Lufthavne, der dels forbedrer energieffektiviteten og dels reducerer udledningen af ultrafine partikler. Løsningen består af en brændselscelle og et batteri, og der anvendes biobrændsel. Dette udgør en kosteffektiv løsning.

Projektbeskrivelse

Formålet med det foreliggende projekt er at demonstrere en elektrisk Toilet Service Unit til lufthavnsservice, og som bruger biobaseret naturgas som brændsel. Energien til TSU´en baseres på et hybrid system, der kombinerer batterier og brændselsceller drevet af reformeret naturgas (og senere biogas). Fordelen ved dette koncept er, at størrelsen på de enkelte komponenter kan reduceres (sammenlignet med et ikke-hybrid system), samtidig med at energieffektiviteten forbedres ved forskellige belastninger. Projektet er opdelt i en række arbejdspakker (WP´s) og milestones der skal sikre fremdriften i projektet:
WP0 – Projektledelse
WP1 – Detaljeret markedsanalyse
WP2 – Brændselscelle system
WP3 – Effektstyrings system
WP4 – System integration
WP5 – Field test
WP6 – Kommerciel udnyttelse
Milestones: M1: Levering af brændselscelle system (DPS) – M30; M2: Levering af batteri til styrings system (LiB) – M30; M3: Køretøj klar til test (VG) – M34 og M4: Test i Københavns Lufthavne (VG) – M39.
Kommercielle milestones: CM1: Stop/go beslutning for udvikling af køretøj (VG) – M14; CM2: Kommercielle muligheder – brændselscelle system (DPS) – M31; CM3: Kommercielle muligheder – Batteriteknologi (LiB) – M31 og CM4: Kommercielle muligheder – Køretøjer (VG) – M42.

Resultater

Projektets er gennemført i samarbejde mellem Lithium Balance, Københavns Lufthavne, Danish Power Systems,
DTU, SP Group og Teksis og havde til formål at udvikle en hybrid power-enhed til arbejdskørsel i Københavns
Lufthavne, der dels forbedrer energieffektiviteten og dels reducerer udledningen af ultrafine partikler.
Løsningen består af en brændselscelle og et batteri, og der anvendes biobrændsel som biometan, -metanol og
-ethanol. Dette udgør en kosteffektiv løsning.

Key figures

Periode:
2014 - 2018
Bevillingsår:
2014
Egen finansiering:
11,10 mio.
Støttebeløb:
13,37 mio.
Støtteprocent:
55 %
Projektbudget:
24,47 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Forskning
Journalnummer
64014-0119

Dokumenter

Deltagere

Københavns Lufthavne (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Københavns Lufthavne 0.69 mio. 1.60 mio.
DANISH POWER SYSTEMS ApS 1.18 mio. 1.76 mio.
Lithium Balance A/S 1.38 mio. 0.92 mio.
SP GROUP A/S 0.61 mio. 0.92 mio.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 4.47 mio. 0.50 mio.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 2.72 mio. 0.30 mio.
Teksis 3.56 mio.