Komponent til styring af lynladning af elektriske biler

Formålet med projektet er implementering og demonstration af CHAdeMO og IEC62196-3 lynladningsfunktionalitet i et batteristyresystem til litium-ion batterier til brug i elektriske biler og industrielle maskiner. Det vil være den første kommercielt tilgængelige BMS, der understøtter disse lynladningsprotokoller. To europæiske bil og batteriproducenter støtter projektet

Formålet med projektet var at udvikle, implementere og demonstrere CHAdeMO og IEC62196-3 lynladningsfunktionalitet i et batteristyresystem til litium-ion batterier til brug i elektriske biler og industrielle maskiner.
Projektbeskrivelse

Formålet med dette projekt er at implementere lynladningsprotokoller i et nyt modul til Lithium Balance's batteristyresystem (BMS), platforme til elektriske køretøjer og industrielle maskiner. For at elektriske køretøjer kan blive et attraktivt alternativ til konventionelle biler med forbrændningsmotorer, er det nødvendigt at kunne oplade den elektriske bil på få minutter, og derefter fortsætte sin rejse - akkurat som det er muligt at genfylde konventionelle biler på kort tid. Til dette formål har de store bilproducenter udviklet flere lynladningsprotokoller, og lynladningsstationer bliver installeret over hele verden. I projektet vil tre lithium-ion batterier blive testet for at kunne udvikle BMS algoritmer, der optimerer batterilevetiden i forbindelse med lynladning. De to dominerende lynladningsprotokoller CHAdeMO og IEC 62196-3, vil blive implementeret som moduler til Lithium Balance's BMS platforme, og løsningen vil blive demonstreret i elektriske biler.

Resultater

Formålet med projektet var at udvikle, implementere og demonstrere CHAdeMO og IEC62196-3 lynladningsfunktionalitet i et batteristyresystem til litium-ion batterier til brug i elektriske biler og industrielle maskiner. Da IEC standarden først blev færdig i sin endelige version meget sent i projektet, og de nødvendige elektronikkomponenter til denne standard ikke blev tilgængelige i projektperioden, blev det besluttet i stedet at implementere den kinesiske GB/T lynladningsstandard i tillæg til CHAdeMO versionen. Det lykkedes derfor i løbet af det 2 årige projekt forløb, at udvikle en standardkomponent, som gør elbiler kompatible med to af de tre store internationale lynladningsstandarder. Det udviklede lynladningsinterface blev den første kommercielt tilgængelige komponent, der understøtter de to valgte lynladningsprotokoller.

Key figures

Periode:
2013 - 2015
Bevillingsår:
2013
Egen finansiering:
2,10 mio.
Støttebeløb:
1,72 mio.
Støtteprocent:
45 %
Projektbudget:
3,82 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
64013-0103

Deltagere

Lithium Balance A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Lithium Balance A/S 1.72 mio. 2.10 mio.