Styring af batterier til elbiler

Lithium Balance har udviklet et system, der kan styre store batterier til elbiler. Produktet er efterfølgende sat i produktion.

Projektbeskrivelse
Formålet med projektet er at udvikle, teste / demonstrere og forberede til masse produktion en skalérbar BMS (Battery Management System) med en spænding på mellem 260-400 V. Denne BMS skal styre store Li-Ion nano-batterier til brug i transport køretøjer - personbiler (op til 2 tons) og mindre lastbiler op til 6 tons. Efter udvikling af BMS prototyper skal disse indbygges i 10 prototyper af elektriske Volvo med in-wheel motors fra PML FlightLink. Målet er at skabe en elektrisk bil der kan køre 220-250 km/opladning og som kan oplades på 8 min. for en fuld opladning. BMS'en udvikles med en række automotive forudsætninger indbygget fx styring af regenerativ opladning af batterierne under opbremsning og CAN-bus kommunikation
Resultater

Formålet med projektet er at udvikle og forberede for masseproduktion en skalerbar 260-400V Battery Management System (BMS) til styring af store Li-ion nano-batterier til brug i transport-køretøjer - herunder passagerbiler(op til 2 ton) og mindre lastbiler (op til 6 ton). Dette formål er blevet opfyldt, idet der i projektet er udviklet et nyt skalerbart system bestående af to hovedkomponenter. Den lokale monitoreringsenhed er i stand til at monitorere 3-8 battericeller for spændingsniveau og temperatur, samt udfore balancering af cellerne for at opnå ens spændingsniveau. Den centrale styreenhed er i stand til at opsamle data fra og styre op til 32 lokale monitoreringsenheder, således at den samlede batteripakke kan indeholde mellem 3 og 256 serieltkoblede battericeller. Den centrale styreenhed styrer endvidere lader samt belastning, ligesom den har adskillige input og output muligheder. Den understøtter således både analoge og digitale signaler, samt kommunikation via CAN-BUS protokol, som er standard i bilbranchen. Den samlede konstruktion er i den sidste del af projektet blevet sat i produktion og har gennemført certificeringstest. Produktet har i 2010 vundet Frost & Sullivan's Automotive Product Innovation Award. De oprindeligt planlagte pilotprojekter med en række udenlandske kunder blev ikke gennemført, men istedet er systemet blevet implementeret med succes i en række pilotprojekter gennemført med kunder i både bilbranchen og andre brancher. Det udviklede system blev første gang præsenteret på elbiludstillingen EVS24 i Stavanger i maj 2009. Projektet blev endeligt afsluttet i september 2009, hvilket var 4 måneder forsinket, hvilket skyldtes stor efterspørgsel fra potentielle kunder undervejs i projektet på at afprøve systemet i pilotprojekter. Disse kundeprojekter blev givet prioritet, da det sås som en mulighed for at få værdifulde erfaringer med det udviklede system og gennemføre forbedringer, inden den endelige version blev sat i produktion, hvilket derfor skete med forsinkelse i forhold til den oprindelige plan. Projektbudgettet er overskredet marginalt med ca. 3%

Key figures

Periode:
2008 - 2010
Bevillingsår:
2007
Egen finansiering:
3,15 mio.
Støttebeløb:
1,00 mio.
Støtteprocent:
24 %
Projektbudget:
4,15 mio.

Kategori

Oprindelig title
Højspændings BMS til Li-Ion nano-batterier til brug i automotive segmentet
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
33033-0202

Deltagere

Lithium Balance A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
No entries available.

Kontakt

Kontakperson
Loncarevic, Ivan
Adresse
Lithium Balance A/S
Hassellund 13
DK-2765, Danmark
www.lihiumbalance.com
Loncarevic, Ivan , 72203558, ilo@lithiumbalance.com
Øvr. Partnere: