Automatisk presenning over halmtransporter

Formålet med projektet er at reducere brændstofforbruget og hermed Co2 udledningen i landbruget ved transport af halm. Målet nås ved udvikling af et system til automatisk pålægning af presenning over et læs halm, som skal transporteres fra lager til aftager på vej med lastbil.

Projektbeskrivelse

Formålet med projektet er at reducere brændstofforbruget og hermed Co2 udledningen i landbruget ved transport af halm. Målet nås ved udvikling af et system til automatisk pålægning af presenning over et læs halm, som skal transporteres fra lager til aftager på vej med lastbil.

Presenningen har, ud over at fungere som en bred laststrop, den egenskab, at overfladen er glat, hvilket betyder, at vindmodstanden sænkes i forhold til overfladen på halmballer, som er ru og ujævne og derved øger vindmodstanden. Transport af halm foregår mellem mark og gård, mellem lager på gårdene og til aftagere som kraftværker, biogasanlæg mv. Der foregår også en betydelig transport med halm til udlandet, især til Tyskland og Holland.

Incitamentet til at foretage besparelsen i brændstof og Co2 udledning er de sparede omkostninger til brændstof, samt et betydeligt mindre tidsforbrug. Desuden giver projektet meget reduceret risiko for arbejdsulykker, når chaufføren kan fastspænde lasten med mekanisk hjælp i stedet for fysisk at skulle kravle op på et stort halmlæs for at fastgøre ballerne med stropper.

Pålægning af presenning hindrer desuden at støv og halmstrå generer de øvrige trafikanter, ligesom presenningen forhindrer, at halmen bliver våd under længere transport i regnvejr

Aktiviteterne i projektet

Opbygning og afprøvning af en prototype, som består af 2 ladbunde/containere monteret med den nye anordning. Test og tilpasning med efterfølgende målinger af brændstofforbruget både ved tomkørsel og ved kørsel med læs. De to lad testes som forvogn og anhænger, så brændstofforbruget kan måles på et samlet vogntog. Efterfølgende kan de to lad anvendes til demonstration og afprøvning samlet eller hver for sig.

Afprøvning og måling af brændstofforbrug foregår på en vejstrækning med og uden overdækning. Der udvælges en ensartet egnet vejstrækning til test af brændstofforbrug i samarbejde med Teknologisk Institut

Den udviklede anordning til forvogn og anhænger/kærre vil direkte kunne overføres til anvendelse på traktordrevne vogntog, hvilket øger anvendeligheden betragteligt..

Anordningen baseres på konstruktion og sammenbygning af eksisterende komponenter, der bygges sammen på en ny måde, til opfyldelse af formålet.

Projektet har to udfordringer:

  1. Udvikling af en automatisk mekanisme, der skal spænde presenningen, så den kan fastholde læsset på vognen.
  2. Placering af rør til presenning under transport, så den tilladelige bredde ikke overskrides.

Formidling af resultatet vil ske gennem landbrugspressen, som tilgår landbrug og maskinstationer samt øvrige relevante medier, som tilgår transportbranchen. Systemet vil blive præsenteret og demonstreret for landbruget og relevante organisationer, for maskinstationer og halmleverandører både i Danmark og i EU, samt om muligt vist på relevante messer i ind- og udland, herunder Agromek i efteråret 2020 og Transportmessen i foråret 2021.

Markedsføringen målrettes transportører af halm med henholdsvis lastbiler og traktorer. Maskinfabrikken POMI har i forvejen kontakt og handel med relevante virksomheder, som beskæftiger sig med halm.

Resultater

Formålet med projektet har været at udvikle en automatisk presenning over et halmlæs, med målet om at reducere brændstofforbruget og hermed CO2-udledningen i landbruget ved transport af halm. Den automatiske presenning har også haft til formål at reducere tidsforbruget til manuel fastspænding af halm og heraf også reducering af risikoen for arbejdsulykker.

Presenningen fungerer som en bred laststrop med en glat overflade, hvilket reducerer vindmodstanden sammenlignet med modstanden på et læs med ru og ujævne halmballer. Transport af halm foregår med lastbiler og traktorer mellem mark og gård, mellem lagre på gårdene og til aftagere som kraftværker, biogasanlæg mv.

Projektet har påvist, at presenningen medfører en brændstofbesparelse på 10 % ved direkte sammenligning i forhold til uden presenning ved transport af halm. Tidsbesparelsen på mellem 15-30 minutter ved automatisk fastspænding og tildækning af halmlæsset gør investeringen yderligere rentabel, som følge af besparelser til lønomkostninger.

Maskinfabrikken POMI forventer at udbrede den automatiske presenning de kommende år i Danmark og på længere sigt internationalt i EU, USA og Australien.

Key figures

Periode:
2019 - 2020
Bevillingsår:
2018
Egen finansiering:
0,31 mio.
Støttebeløb:
0,46 mio.
Støtteprocent:
60 %
Projektbudget:
0,77 mio.

Kategori

Oprindelig title
Automatisk presenning over halmtransporter
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
64018-0727

Dokumenter

Deltagere

SKINNERUP MASKINSTATION I/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
SKINNERUP MASKINSTATION I/S 0.09 mio. 0.06 mio.
POMI Industri ApS 0.32 mio. 0.22 mio.
Mkjeldal 0.05 mio. 0.03 mio.

Kontakt

Kontakperson
Jens Yde Kirk
Adresse

Tovsgårdvej 5,
7700 Thisted
Tlf.: 97 92 37 12