Måleprogram på naturgasdrevne køretøjer - IEA

Projektet er en del af IEA-AMF Annex 39 Part 2: Enhanced performance of Heavy Duty Methane Engines. Det ansøgte beløb dækker et supplerende måleprogram på gasdrevne busser og lastbiler, som anskaffes i regi af Center for Grøn Transport (CGT), Arriva og Det Økologiske Råd. Formålet med det supplerende måleprogram er at tilføje en række avancerede tests i henhold til projektbeskrivelse fra IEA-AMF.

Projektet var en del af IEA-AMF Annex 39 Part 2: Enhanced performance of Heavy Duty Methane Engines. Det ansøgte beløb dækker et supplerende måleprogram på gasdrevne busser og lastbiler, som anskaffes i regi af Center for Grøn Transport (CGT), Arriva og Det Økologiske Råd. Formålet med det supplerende måleprogram er at tilføje en række avancerede tests i henhold til projektbeskrivelse fra IEA-AMF
Projektbeskrivelse
Center for Grøn Transport, Teknologisk Institut, Arriva og Økologisk Råd deltager tilsammen i et internationalt projekt under IEA-AMF (International Energy Agency - Advanced Motor Fuels). Køretøjer og tankfaciliteter indkøbes i regi af CGT. Teknologisk Institut er ansvarlig for den internationale del. Et basalt testprogram med de sædvanlige regulerede emissioner (CO, HC, NOx, PM) er bevilget gennem CGT. Formålet med denne ansøgning er at udvide testprogrammet for CGT projektet således at det opfylder kravene i IEA-AMF projektbeskrivelsen. Dette vil løfte det danske projekt til et fuldgyldigt bidrag til IEA projektet. For at opfylde betingelserne i IEA projektet skal følgende elementer tilføjes: - WHVC transient test af 4 køretøjer; - Undersøgelse af luftforbrug samt katalysatorfunktion ved dual fuel drift; - Målinger af uregulerede emission, NO2, N2O samt NH3. Transiente tests (WHVC) kræver et mere avanceret rullefelt end det som stilles til rådighed for basale målinger i CGT projektet. Derfor måå det udvidede testprogram henlægges til mere avancerede faciliteter hos DINEX. De uregulerede emissioner kræver ligeledes udstyr som ikke umiddelbart er til rådighed. Det anses for meget væsentligt at Danmarks bidrag til IEA bliver af så høj kvalitet som muligt. IEA har i en nylig rapport (IEA-AMF Annex 39, AVL MTC rapp. nr. 9913 af 2010/05) påpeget, at netop transiente tests er afgørende for at opnå en fyldestgørende vurdering af dual fuel køretøjer. For at Danmark fortsat kan være en troværdig partner og storleverandør af fx katalysatorer og partikelfiltre, som er brugbare for dual fuel køretøjer, er det ligeledes nødvendigt at vi snarest demonstrerer vores evne til at udføre komplicerede målinger med to samtidige brændstoffer under transient drift
Resultater

Måleprogrammet er sammensat af to projekter, dels "Fælles måleprogram for naturgas-drevne køretøjer" bevilget af Trafik- og Byggestyrelsen – projekt 2002751, dels "Udvidet måleprogram for naturgasdrevne køretøjer bevilget af EUDP, projekt 2001582.

Trafik- og Byggestyrelsen har valgt – som supplement til de driftserfaringer, der opnås i de tre CNG-projekter med Arriva, Fredericia Kommune og Det Økologiske Råd – at gen-nemføre et måleprogram, hvor gaskøretøjer testes op imod tilsvarende dieselkøretøjer med hensyn til luftemissioner, energiforbrug og støj.

Teknologisk Institut har fået en bevilling fra Trafik- og Byggestyrelsen og EUDP til at fore-tage målinger af emissionerne fra køretøjerne. Der er foretaget transiente test på rullefelt, hvor alle relevante emissioner er målt, og energieffektiviteten bestemmes. Endvidere ud-gør måleprogrammet et bidrag til "IEA AMF Annex 49 – COMVEC"-programmet, som har til formål, gennem en fælles testprocedure, internationalt at undersøge og sammenligne alternative brændstoffer og teknologier for erhvervskøretøjer. Teknologisk Institut bidra-ger med testresultater for tunge køretøjer.

Støjmålinger af køretøjerne er også en del af måleprogrammet. Lydtrykket måles både udvendigt og indvendigt og foretages både ved tomgang og forhøjet tomgang samt ud-vendigt ved forbikørsel og acceleration fra stilstand.

Key figures

Periode:
2012 - 2015
Bevillingsår:
2011
Egen finansiering:
0,24 mio.
Støttebeløb:
0,68 mio.
Støtteprocent:
74 %
Projektbudget:
0,92 mio.

Kategori

Oprindelig title
Udvidet måleprogram på naturgasdrevne køretøjer hos Arriva og Det Økologiske Råd (IEA AMF)
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
Demonstration
Journalnummer
64011-0330

Dokumenter

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Teknologisk Institut 0.60 mio. 0.08 mio.
DINEX A/S 0.08 mio. 0.17 mio.

Kontakt

Kontakperson
Lars Overgaard
Adresse

Teknologisk Institut. Vedvarende Energi og Transport, Kongsvang Allé 29, 8000 Aarhus C, tlf. 72201000, www.teknologisk.dk