Methanoldrevne brændselsceller til transport
Projektet vil modne HT-PEM brændselsceller, som anvender reformeret methanol. Projektet skal bl.a. reducere emissioner og forbedre systemets effektivitet. Derudover skal der bl.a. udvikles et intelligent batteristyringssystem. Det samlede produkt er primært rettet mod transport.
Projektet “Ecomotion R&D” er blevet afviklet sideløbende med demonstrationsprojektet “Ecomotion”, hvor methanoldrevne trucks med brændselsceller er testet hos forskellige kunder. I projektets indledende fase blev det afdækket, at produktet har et interessant markedspotentiale, men der var nogle tekniske udfordringer, som var relevante at behandle i et separat udviklingsprojekt.
De mål, der blev sat ved starten af projektet, er alle nået inden for den aftalte tidsplan. Det er blandt andet lykkedes at halvere brændstofforbruget i en truck ved at erstatte en traditionel dieselmotor med methanoldrevne brændselsceller og batterier, der trækker en elmotor. Derudover har projektet bidraget til at optimere brændselscellesystemet ved at:
- reducere emissionerne
- reducere opstartstiden
- forbedre virkningsgraden
- designe et nyt elektrisk system til kraftoverførsel
- teste intelligente rutiner til opladning af batterier
Yderligere information: www.ecomotion.dk
Key figures
Kategori
Dokumenter
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Teknologisk Institut | 0.84 mio. | 1.35 mio. |
GMR MASKINER A/S | 0.53 mio. | 0.42 mio. |
SERENERGY A/S | 2.09 mio. | 1.53 mio. |
Kontakt
Serenergy A/S
Majsmarken 1
DK-9500 Hobro
www.serenergy.com
Bang, Mads , 88807040, adm@serenergy.dk
Øvr. Partnere: Teknologisk Institut; GMR Maskiner A/S