Naturgas til vejtransport (IEA)

Transport og Elektriske systemer

Formålet er at sikre dansk deltagelse i et amerikansk projekt om naturgas til vejtransport. Projektet undersøger en række alternative værdikæder fra udvinding af rå naturgas til anvendelse som brændstof i motorer. Dette omfatter en lang række teknologier så som flydende naturgas metanol, syntetisk diesel samt en række nye motorteknologier.

Formålet med projektet var at sikre dansk deltagelse i et amerikansk projekt om naturgas til vejtransport. Projektet undersøgte en række alternative værdikæder fra udvinding af rå naturgas til anvendelse som brændstof i motorer. Dette omfattede en lang række teknologier så som flydende naturgas metanol, syntetisk diesel samt en række nye motorteknologier.
Projektbeskrivelse

I dette projekt foretages et samlet værdikædestudie af de forskellige ruter fra naturgas til anvendelse som drivmiddel i biler, for at vurdere fordele og ulemper ved de forskellige muligheder. Aspekter som vurderes at bl.a. de totale omkostninger, kilde-til-hjul emissioner, samt energiforbrug, samt samfundsmæssige fordele.

Resultater
I dette projekt blev der foretaget et samlet værdikædestudie af de forskellige ruter fra naturgas til anvendelse som drivmiddel i biler, for at vurdere fordele og ulemper ved de forskellige muligheder. Aspekter som blev vurderet var bl.a. de totale omkostninger, kilde-til-hjul emissioner, energiforbrug, samt samfundsmæssige fordele.

Key figures

Periode:
2014 - 2015
Bevillingsår:
2013
Egen finansiering:
0,83 mio.
Støttebeløb:
0,47 mio.
Støtteprocent:
36 %
Projektbudget:
1,29 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
64013-0555

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Teknologisk Institut 0.13 mio. 0.09 mio.
FEEC 0.06 mio. 0.64 mio.
DANSK GASTEKNISK CENTER A/S 0.13 mio. 0.08 mio.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 0.18 mio. 0.02 mio.