I det tilspidsede internationale marked for store offshore vindmøller er den danske industri i stadig øget konkurrence om at kunne dokumentere lastberegninger vha. fuldskalamålinger. Projektets
Formålet med Light Rotor projektet var at udvikle fundamentet for design af vindmøllevinger op til 10MW rotorer med en lavere vægt, som er tilpasset aeroelastisk respons og optimeret aerodynamisk
Formålet er at udvikle og validere de eksisterende aeroelastiske beregningsværktøjer for offshore vindmøller placeret på to udvalgte substrukturer for vanddybder over 20 m. Projektet er et
Megavind er vindmøllebranchens strategiplatform med deltagelse fra industri og forskningsverdenen. Megavind har sat skarpt fokus på strategi til forskning, udvikling og demonstration. I 2010 blev en
Projektet skal videreudvikle en kontrollerbar gummi-bagkant til vindmøllevinger. Bagkanten nedsætter den aerodynamiske belastning af vingerne. Merværdien er forlænget levetid og en øget elproduktion
Projektet skal udvikle en model, der beskriver den opbremsede lufts bevægelse efter en mølle, som kan påvirke effektiviteten af bagvedstående møller. Modellen kan give et bedre grundlag til at
Projektet vil udvikle en statistisk metode til analyse af vindmøllers måledata. I modsætning til traditionelle 10 min. målinger analyserer metoden sekundmålinger. Dette muliggør bedre vindmølledesign
Formålet med denne aktivitet er at udvikle og validere eksisterende beskrivelsen af de marine kræfter i aero-elastiske modeller for offshore vindmøller på mere end 30 m vand. Dette projekt omhandler
Projektet vil udvikle nye tekniske løsninger for enkelt pæls fundamenter (monopiles) til offshore vindmøller. Løsningerne skal være mere kosteffektive og muliggøre brug af monopiles til større
Når der opsættes vindmøller er den indbyrdes placering meget vigtig. I vindmølleparker er potentialet i den indkommende vind ikke nødvendigvis den samme for alle vindmøller, da møllerne kan ”skygge”
Projektet har for første gang integreret tre designområder i en simulering: vindmøllers elektriske design og styring (generator og gearkasse), deres aero-elastiske design (materialer og formgivning)
Projektet har udviklet metoder og værkktøjer til at modellere de forskellige brud, som kan opstå i vindmøllevinger og til at analysere vingernes reststyrke, når de har revnet. Det giver grundlag for
Projektet omfattede de to første faser i etablering af et videncenter for vindmøllekomponenter. I
første fase blev videncentret formelt etableret, og det blev besluttet, at den første testfacilitet
Gennem dette forprojekt skal der tilvejebringes et beslutningsgrundlag for at etablere et videncenter, der kan fremme det danske innovationsmiljø for komponenter til vindmøller. Som prøvningscenter
For at kunne øge levetiden for gearolie – ikke mindst til brug i havvindmøller – vil projektet undersøge, om nano-filtrering med brug af CJC-filtermasse (cellulosefibre) med zeolitter kan fjerne de
Projektet har udgjort en fase i det strategiske samarbejde mellem Risø DTU og vindmølleindustrien om udvikling af et aeroelastisk designkompleks. Der har bl.a. været arbejdet med følgende emner: 3D