Det overordnede formål med projektet er at undersøge fordelene ved et helt nyt vindmøllekoncept - Lav-Vinds møllen designet for optimal systemintegration i et elnet med betydeligt produktion fra
Det overordnede projektmål og succeskriterium er at muliggøre en 30% reduktion af omkostningerne på producerede vindmøllevinger. MADEBLADES projektet vil demonstrere paradigmeskiftende koncepter for
Formålet er at udvikle en ny metode til vurdering af den resterende brugstid for vindmøllevinger hver for sig, baseret på deres individuelle skadetilstand. Metodikken er især relevant for møller, der
Målet med projektet er at udvikle en kran der kan installere den komplette vindmølle med en nav højde på 250m på under 2 dage. Vægten på kranen er under 80 ton og den kan flyttes mellem møllerne på
Formålet med ProbWind er at udvikle og demonstrere grundlaget for pålideligheds-baseret/probabilistisk design af vindmøller, førende til udvikling af en ny international standard for probabilistisk
Formålet med LICOREIM projektet er at udvikle og demonstrere lidar-baseret vindmølle kontrolstrategier med henblik på robust og pålidelig forbedring af såvel eksisterende (dvs. retro-fit løsninger)
Formålet med dette projekt er at teste/demonstrere ”proof of concept” for det udviklede levetidsforlængelseskoncept til havvindmøller. Test/demonstration vil specifikt blive gennemført på en Vestas
Målet er at udvikle nye VG geometrier og en bedre placering også af traditionelle VG geometrier for at forbedre effektiviteten af vindmølle rotorer. Med VGer monteret kan den formindskede
Dette projekt fokuserer på at levere bevis på, a) at 3D printning kan bruges til at fremstille høje vindmølletårne, b) det er økonomisk og teknisk muligt, c) 2 designkoncepter til tårne, der er
Teknologierne i projekterne fokuserer på at øge møllens aerodynamiske virkningsgrad, reducere møllens laster og forøge kontrolmulighederne gennem en ny frihedsgrad i styringen af effekt og last.
Forretnings idéen for teknologien til maling af vindmølle vinger er at gøre vingeproduktionen billigere, forbedre arbejdsmiljøet og udvikle mere fleksibelt udstyr. SEM-BC vil blive designet til at
Når der opsættes vindmøller er den indbyrdes placering meget vigtig. I vindmølleparker er potentialet i den indkommende vind ikke nødvendigvis den samme for alle vindmøller, da møllerne kan ”skygge”
Projektet har for første gang integreret tre designområder i en simulering: vindmøllers elektriske design og styring (generator og gearkasse), deres aero-elastiske design (materialer og formgivning)
Projektet har udviklet metoder og værkktøjer til at modellere de forskellige brud, som kan opstå i vindmøllevinger og til at analysere vingernes reststyrke, når de har revnet. Det giver grundlag for
Projektet omfattede de to første faser i etablering af et videncenter for vindmøllekomponenter. I
første fase blev videncentret formelt etableret, og det blev besluttet, at den første testfacilitet
Gennem dette forprojekt skal der tilvejebringes et beslutningsgrundlag for at etablere et videncenter, der kan fremme det danske innovationsmiljø for komponenter til vindmøller. Som prøvningscenter
For at kunne øge levetiden for gearolie – ikke mindst til brug i havvindmøller – vil projektet undersøge, om nano-filtrering med brug af CJC-filtermasse (cellulosefibre) med zeolitter kan fjerne de
Projektet har udgjort en fase i det strategiske samarbejde mellem Risø DTU og vindmølleindustrien om udvikling af et aeroelastisk designkompleks. Der har bl.a. været arbejdet med følgende emner: 3D