Projektets omdrejningspunkt er at udnytte den eksisterende gasfyrede kraftvarmekapacitet til at levere de nødvendige fleksible ydelser til elmarkederne. Disse anlæg indeholder højst sandsynligt et
Projektet vil udvikle en teknologi til produktion af syntetisk naturgas baseret på biogas og vindkraft. Herved skabes en forbindelse mellem elnettet og gasnettet. Vindkraft vil blive lagret som gas og
XEL2Gas udvikler lang tids lagring af vedvarende overskuds elektricitet ved et bioraffinaderi integreret med overskuds CO2 produktion. Konceptet indebærer biologiske omdannelse af brint og kuldioxid
Formålet med projektet er at udvikle et nyt koncept til at opgradere biogas til naturgas til brug i det danske naturgasnet, ved hjælp af en elektrokemisk methanisering af det CO2 der findes i gassen
Forbedret aktiv management og automatisering er nødvendinag for fremtidens el-net. I dette projekt udvikles robuste og kosteffektive løsninger til at forbedre observerbarhed, styring og beskyttelse
I dette projekt videreudvikles og implementeres realtids algoritmer til bestemmelse af systemsikkerhed for fremtidens vedvarende elforsyningssystem. Metoderne integreres i en avanceret hardware
Projektet har til formål at udvikle en ny algoritme der reducerer lastaflastning under fejl på nettet, hvilket reducerer antallet af forbrugere der frakobles nettet under fejl. Projektetets resultater
Dette projekt fokuserer på at udvikle et system til DSO'er med formål at opsamle, visualisere og anvende data fra smart meters i lavspændingsnet, og evaluere dette system i 1) en test bed med fokus på
Adgangskontrol og krypteret datakommunikation er vigtige elementer i et vedvarende energisystem med distribuerede energiressourcer. SECOND2 projektets formål består i forskning- og videreudvikling af
Parker projektet skal undesøge hvorvidt serieproducerede elbiler, som del af en operativ flåde, kan levere energi og effektbaserede ydelser til det dansk elnet. Organisationerne DTU, NUVVE og INSERO
Den danske detailbranche kan blive en nøglespiller i fremtidens smart grid. Udnyttelsen af intelligente energiløsninger i detailbranchen hæmmes dog af kortsigtet økonomisk tænkning og lave profit
Kort fortalt er formålet at undersøge de reelle kørselsemissioner (RDE – Real Driving Emissions) og den reelle energieffektivitet for køretøjer anvendt under varierende betingelser rundt om på kloden.
Formålet med projektet er at udvikle løsninger til smart boligventilation, der muliggør indeklimakontrol på værelsesniveau. Systemet skal være energieffektivt, prisbillig, og let at installere og
IEA Annex 70 vil levere vigtig viden om brugen af målte data for energiforbrug i bygninger for at kvalificere teoretiske beregninger. Resultatet vil gøre analyser af bygningers energiforbrug og
Projektets formål er at designe og teste udstyr, der gør det muligt at udnytte spildvarme ved relativt lav temperatur til opvarmning/kogning af industrifisk, i stedet for at bruge brændselsbaseret
Demonstration af ultra-lavtemperatur i nybyggeri af familiehuse. Fremløbstemperatur vil gennem hele året ligge på 35-40 grader.
Investeringer i distributionsnet forventes reduceret gennem anvendelse
Projektet vil udvikle viden for at finde de mest velegnede zeotrope kølemiddelblandinger til varmepumper og kølesystemer, samt opbygge et pilot setup for at kunne analysere og validere det teoretiske
I Con20 VE-Smart (C20) projektet udvikles og demonstreres en helt ny tilgang til industriel køling, der muliggøre vedvarende frys i et driftssetup alene ved anvendelse af integrerede solceller, i en
Projektet har til formål at etablere og demonstrere en direkte gasfyret absorptionsvarmepumpe i ”fjernvarme-størrelse” med fokus på konkurrencedygtig varmepris, høj VE-andel og brændselseffektiv drift
Elektriske tog har et stort men kort effektforbrug, hvilket er problematisk for el-nettet. Vi vil anvende et 3.3 MW magnetisk svinghjul som energilagring, til at belaste el-nettet med en jævn, men