I det tilspidsede internationale marked for store offshore vindmøller er den danske industri i stadig øget konkurrence om at kunne dokumentere lastberegninger vha. fuldskalamålinger. Projektets
Formålet med Light Rotor projektet var at udvikle fundamentet for design af vindmøllevinger op til 10MW rotorer med en lavere vægt, som er tilpasset aeroelastisk respons og optimeret aerodynamisk
Formålet er at udvikle og validere de eksisterende aeroelastiske beregningsværktøjer for offshore vindmøller placeret på to udvalgte substrukturer for vanddybder over 20 m. Projektet er et
Projektet har udviklet brændselscelledelkomponenter og demonstrere et modul, der nemt kan sammensættes og bruges som selvstændig energiforsyning. Brændstoffet er methanol og teknologien er baseret
SOFC brændselsceller, der kan blive en vigtig hjørnesten i fremtides VE-samfund, er blevet forbedret på flere væsentlige punkter. Det er blandt andet lykkedes at hæve elvirkningsgraden, samtidig med
Megavind er vindmøllebranchens strategiplatform med deltagelse fra industri og forskningsverdenen. Megavind har sat skarpt fokus på strategi til forskning, udvikling og demonstration. I 2010 blev en
Projektet har skabt et grundlag for, at danske aktører inden for brint og brændselsceller kan finde vej til amerikanske markeder og samarbejdspartnere. Det amerikanske marked for brint og
Projektet er en del af et EU-projekt, og har til formål at videreudvikle et mikrokraftvarme-anlæg til brug i enfamilies¬boliger, baseret på fastoxid-brændselsceller (SOFC). Projektets hovedformål er
Projektet har valideret teknologiske koncepter for en dansk produktion af grønne syntetiske brændstoffer, der kan anvendes i brændselsceller. Det mest favorable blev vurderet til at være metanol/DME
Projektet vil udvikle en metode til at overvåge tilstanden og opdage fejl i en brændselscellestak i et system under drift. Det vil blive afprøvet i både et nødstrømanlæg og et mikrokraftvarmesystem
Projektet skal videreudvikle en kontrollerbar gummi-bagkant til vindmøllevinger. Bagkanten nedsætter den aerodynamiske belastning af vingerne. Merværdien er forlænget levetid og en øget elproduktion
Projektet skal udvikle en model, der beskriver den opbremsede lufts bevægelse efter en mølle, som kan påvirke effektiviteten af bagvedstående møller. Modellen kan give et bedre grundlag til at
Projektet vil modne HT-PEM brændselsceller, som anvender reformeret methanol. Projektet skal bl.a. reducere emissioner og forbedre systemets effektivitet. Derudover skal der bl.a. udvikles et
Projektet vil udvikle en statistisk metode til analyse af vindmøllers måledata. I modsætning til traditionelle 10 min. målinger analyserer metoden sekundmålinger. Dette muliggør bedre vindmølledesign
Projektet skal færdigudvikle et methanol-baseret DMFC brændselscellemodul. Målet med modulet er at bruge det i nødstrømsforsyning til IT-systemer. Anlægget skal derefter markedsføres kommercielt.
Formålet med denne aktivitet er at udvikle og validere eksisterende beskrivelsen af de marine kræfter i aero-elastiske modeller for offshore vindmøller på mere end 30 m vand. Dette projekt omhandler
Projektet har koordineret den nationale F&U-indsats på brintområdet med den internationale indsats på området. Dette er sket gennem informationsaktiviteter samt ved at opbygge know-how og netværk.
Projektet formål var at udvikle en methanol-reformer til brændselsceller. Reformeren omdanner methanol til brint, og projektet skulle resultere i at reformeren bliver en "standard-hyldevare", der kan